Wednesday, September 24, 2014

Prologo C One.30 Saddle - プロロゴのカーボン・サドル

今回米国旅行での収穫のひとつがこのC1.30サドルだ。eBayでポチッたものだが、お買い得値段で落札できて、状態もまずまずだった。触ってみるとかなり硬いサドルという印象だが、どこかの書き込みに座った時クッション性を感じると印象が書かれていて、それに賭けてみたわけだ。確かに角度設定を追い込むとフィット感が良くて、同じプロロゴのChoice(旧バージョン)より辛さがなかった。実際に100km超のツール参加を支障なくこなせたので大丈夫だと思う。そしてこの軽さを獲得したのが最大のメリットでやる気が起きる。但しビブ・ショーツは不可欠。
他にも普通には高すぎて買えないEggbeater 11ペダルを狙っていて、出物があったので自分の予算内の$185で入札してみたが$191でさらわれてしまった。



One of achievements in my trip to San Francisco was this Prologo C1.30 saddle. I found this in eBay and won it for a reasonable price, and it was actually a fairly good condition. This carbon saddle looks very stiff touching its surface, but I relied on a comment in the net that said rather flexible sitting on it. When the sitting angle is precisely fine tuned, it fits me well, and I tend to feel less stress than Prologo Choice. As I went through over 100km in Tour de Fuzz, I can say it is certified, and the immense achieved value is its lightness! And bib shorts are essential to wear.
Other than this, I have been looking for Eggbeater 11 pedals that I cannot afford normally, and I bid $185 within my budget for a used pair in eBay, but someone charged $191 to take them.

Sunday, September 21, 2014

SFMOMA iPhone Speaker - iPhone用スピーカー


サンフランシスコの現代美術館は2016年まで改装閉館中だが、空港のミュージアムショップを覗いてみたらこんなアイテムがあった。音量は少し拡声される程度だが、テーブルとか枕元に置いてKUSCのクラシック音楽放送やFMラジオを聴くにはなかなか良い。縦横どちらでも置けて、色は赤・青もあった。価格は$7。

SFMOMA is now closed for renovation until 2016, and when I stopped by at its museum shop in the airport, I found this item. The sound is boosted a little bit, but it conveniently sits both vertically and horizontally. I found it handy listening to KUSC classical music on our coffee table or bedside table. Alternative colors are red and blue. Price $7.


Saturday, September 20, 2014

Le Tour de Fuzz 2014


どこのチームにも属さず、練習も余り好きじゃないのでレーシングより旅人でいたいと一匹狼で走るのだが、ロードレーサーのメカには目がない、そんな自分が初めて自転車イベントにエントリーすることに。友人に誘われて、サンフランシスコ郊外のサンタローザを起点にワインカントリーをブラリと巡る100kmツアー「Tour de Fuzz」に参加すべく、数年ぶりの米国に一週間ほど出かけてきた。この催しはレースではないので、自分なりの走り方で楽しめば良いとのこと、ツールにはもう一段上のグランフォンド級100マイルの部もあるのだが、現状では100キロが限度と考えた。エントリー数1000名以上のうち、100マイルに挑戦するのは100名弱。

実際に走った感覚では、30キロにしても50キロにしても、日本で走るより遠い感じがしたのは何故だろうと考えてみたが、ひとつには細かい緩斜面のアップ・ダウンが結構な頻度で続いてそれが自分には負担に感じられたのと、信号停止がほとんどないため持続走行が長めだったからではないかと思う。上り坂でどうしても遅れを取る僕に途中までは気を遣ってペースを合わせてくれていた友人も後半は構わず先に進んで置いてけぼりとなった70キロ付近で僕の前輪がパンクした。スペアチューブとボンベはサドルバッグに入れていたが、タイヤレバーはあいにく友人任せだったので、手だけでタイヤを外してチューブ交換の作業をすることになった。まあ、これは経験あるので焦ることはない。チューブを取り替えたところでちょうどサービス・カーが来合わせて、念のためタイアを点検してくれたら、何と針先程度の金属のトゲが刺さっていて空気を入れたらまたパンクさせるところだった。

レーパン姿の参加者を眺めると、メガネもしくはヘルメットから突き出すような小さなバックミラーを装着している人が多い。ロードレーサーは専ら米国ブランド車だがなかなか壮観。意外にもCerveloはほとんど見ないが、その代わりFUJIが結構目立つ。欧州車もあまり見られがないのがやや残念。

100-mile group starts at 7a.m.
First rest stop @30km

Food/drinks offered
Line for the rest rooms

Preferably a traveler than a racer, not belonging to any team reluctant to do repeated exercises, and yet loving the mechanical aspect of road racer bikes, therefore I always run independently on my own and I have never joined bike races. This was the very first occasion for me to make an entry to a bike event, upon invitation from a friend of mine, to cruise around the wine country in Santa Rosa in the suburbs of San Francisco. Le Tour de Fuzz offers a 100km route that we join, and on top of it is a 100-mile challenge. Among total participants of over 1,000, less than 10% joined this granfondo-class challenge.

Actual impression of 30km or 50km was somehow more distant than what I used to feel in Japan, and I wondered why? There were relatively frequent shallow and small ups and downs that could cause me more fatigue for one thing, and less traffic signals forced me to maintain running longer distance for another. I am very slow climbing, and my partner tried to keep his pace with mine, but after the second rest stop I was far behind him and then my front wheel went flat at about 70km. I had spares but the tire lever tool was unfortunately in his saddle bag. I had to remove the tire and replace the tube by hand, which wasn’t panicking as I already experienced these procedures.

Looking around the people in racing costume, interesting was many of them had a small back mirror that was attached to their helmet or sunglasses. As for the road racers, most of them were American brand bikes and to the most part they looked gorgeous. I seldom saw Cervelo that was strange, on the other hand there were many Fuji. European brands seemed limited, too.