Wednesday, June 29, 2016

ガーディナーのストラビンスキー - Gardiner Conducts Stravinsky


6月5日未明にベルリンフィルのディジタルコンサートホールでガーディナーのライブ配信があるとの情報をつかんで、どうしたものかと悩んだが、翌朝は合唱の練習があるので徹夜はできない。諦めて後日の録画配信を観ることで良しと諦めた。その演目は『ミューズを率いるアポロ』と『エディプス王』で、ストラビンスキー好きでもあまり聞かない曲だと思う。

まず、『アポロ』の方は弦合奏組曲で至って取っ付き易い作品だ。実はガーディナーには2年前にロンドン交響楽団(LSO)との共演でこれらを収録したディスクがある。これが何とも素晴らしい録音なのだ。LSOはゲルギエフのマーラー交響曲など、精力的なアルバムをLSO LIVEシリーズとしていくつもリリースしているのだが、DSDのマルチチャンネル録音としてはむしろこのガーディナー版に演奏空間のパースペクティヴが感じられ感銘を受けた。LSOの演奏も勢いがある。それに比べるとベルリンフィルのデジタル配信は音も普通のステレオだし、演奏もおとなし目な感じだった。しかし、この演奏を聴いていて新大陸アメリカの雰囲気をこんなに発散させている曲はドヴォルザークどころじゃないぞと思った。世界恐慌前の良き時代でもある。そして終曲前のCodaは確実に楽しめるし、観ている分も鑑賞の妙味がある。

ラテン語オラトリオの『エディプス王』は言葉の壁もあるし一度聴いたくらいでは咀嚼できない音楽という感じで、ディスクを聴いた時は何が進行しているのかまるで判らない状態だったが、映像付きのベルリンフィルだと俄然集中できた。演奏会形式とは言え最低限の舞台効果もあって、音楽のドラマ的構造が理解できるのが強味だ。本来フランス語の語り部はブルーノ・ガンツがドイツ語で演じていたが、PCではなぜかクローズド・キャプションが機能しなくて何を喋っているか理解できなかった。

ところで、演奏会録画の後にはガーディナーのインタビューも見ることができる。いろんな話題が飛び交っていたが、『アポロ』については低音楽器を前列に置き、それを囲むように後にヴァイオリンなどを立たせたステージにしたこと、そして弦の本数も作曲家の指定通りに少なめで親近性のあるものになったと語っていた。そのうち話はガーディナーがオーガニック農場で羊や牛を飼っていることに飛び、チャールズ皇太子の農場は100km北隣だとか、世間話に発展していた。


It came to my attention that there was going to be Gardiner’s live concert on Digital Concert Hall site of Berlin Philharmonic on June 5 early in the morning, but we had a choir group lesson on that day early and I can in no way join after sleepless hours. I had to give up the live viewing, but enjoy it in the archive in a later day instead. The program included “Apollon Musagète” and “Oedipus Rex” both of which might not be so popular even among Stravinsky fans.

“Apollon” is actually a string ensemble suite that would be easily digestible by everyone. Gardiner did a concert of these titles with London Symphony 2 year ago, and the CD is made available, and it is a wonderful recording. The London Symphony releases some impressive recordings such as Mahler by Gergiev, and they are recognized as “LSO LIVE” featuring hybrid CD with legacy PCM digital and DSD surround sound. More impressive I felt was this Gardiner album than Gergiev titles as I could sense more dimensional perspectives of the playing. London’s performance was more progressive than Berlin which was milder and the sound was in ordinary stereo distribution. Listening to Berlin though, I thought the atmosphere of the new world America was splashing out more than Dvorak: The time was good, old days before the world recession. “Coda” before the ending is particularly pleasant, and watching the performance was an absolute bonus.

When I listened to “Oedipus” CD for the first time, I could not really digest the music and I was not sure what was going on in the story through the music. But the visual performance by Berlin made the story far more understandable with focused concentration, which helped in digesting the dramatic structure of the music, too. The narrative part, original in French, was performed by Bruno Ganz in German. It is unfortunate that the closed caption did not function in my PC environment.

There was a separate interview video with Gardiner (free-viewing available) that covered various interesting and amusing topics.


Tuesday, June 28, 2016

モーツァルト最後の5年 - The Last Five Years of Mozart


東京バロック・スコラーズのチャリティー・コンサートに駒込の聖学院まで出かけた。バッハを中心に歌うグループなので、タイトルからして興味深いお話と演奏会だ。モツレクは抜粋なので合唱部分を全曲歌うとは思っていなかったからちょっと驚いたし、これまで演目に挙げていないだろうにいつ練習するのかしら?と好奇心も沸いた。そこで三澤氏の話だが、モーツァルトがライプツィヒを訪れてバッハのモテットを聴いていたく感銘したこと、それ以降の作品にバッハへの意識が色濃くなるとの説明で、フーガの技法のテーマがそのままモツレクの主要テーマになっていることを指摘。「えーっ、ホントかよ!」と思った。


さらにラクリモーザの一節にはB-A-C-Hのフレーズが埋め込まれているというのも、単なる偶然ではないと見る訳ですね。

この合唱団、男声陣は20名で、T/B比が12:8と珍しくテナーの方が多い。その分Singetのモテットではバスがちょっとバランス的に不足気味に聞こえた。僕は性質上いつもテナーを注意して聴くのだが、粗探しということではなく、後半に疲れが出るのか集中が弱まる度に音程がぶら下がり傾向に感じた。ところで自分で歌ったのとは若干アレンジが違う曲があったので、確認してみたらペーター版の楽譜を使ったそうだ。楽しめたコンサートだったので、東日本大震災のカンパをして会場を後にした。

Last Sunday, I went to a high-school auditorium for a charity concert by Tokyo Baroque Scholars because I thought the conductor's discussion under the title "the Last 5 Years of Mozart" sounded interesting. I was expecting merely an excerpt for Requiem Kv. 626, but they sang the whole chorus sections. If I remember correctly, they don't put this piece on their formal concerts, and when do they actually practice, I wonder?

Mr. Misawa talked about Mozart's visit to Leipzig where he received the performance of Bach's motets to which he was very much moved, and Bach thereafter became a more influential part in Mozart's composition. Some examples are Requiem's main theme being derived from the Art of Fugue; and a phrase in Lacrimosa features B-A-C-H code which is not a mere coincidence.

There were 20 male singers in the group, and more tenors (12) than basses (8) is not so typical. Reflecting it perhaps, the balance of bass in "Singet" motet sounded a bit weak. I always pay more attention on tenors by nature, and I found they slipped their keys slightly low harmonically as their concentration faded toward the later songs in Requiem (due to accumulated fatigue possibly). Quite enjoyable concert overall, and they collected the donations at the exit for supporting the recovery from now 5-year old Disaster.

Thursday, June 2, 2016

Abenomics Failure, G7 & Consumption Tax - 危機をリスクにトーンダウンして首相はG7で言い訳作り


これは観ておこう。
http://www.videonews.com/commentary/160528-02/

通常国会終了後の会見でもこの総理大臣の頭はつくづく支離滅裂だと思った。まず雇用・賃金関連で、国内でアベノミクスはうまく行っていると、25年ぶりだとか、今世紀初だとか豪語。そこから一転して世界経済はリスクの中にありその原因は新興国だと言う。数日前(5.23)に「緩やかに回復」と公式に謳った総理府の月例経済報告との整合性などお構いなく、欲しければ小児病的にG7まで出汁にするとは。出所不明の資料を使ってでもG7で欲しかったのはとにかく「リーマン的状況」というアリバイの一点。浅薄さの極み。

はしたない = 礼儀に外れていて見苦しいさま。慎みがなく下品なさま。[明鏡国語辞典]

PM Abe held a press conference on closing the Diet, and it only highlighted he was insanely incoherent. Firstly with regard to the employment and payment issues, he stressed that Abenomics was well on its track because some numbers were record-breaking in 25 years or first in this century. He sounded bluffing. Then turning to the world economy, he regarded the situation was in a risk similar to Lehman shock because of developing countries' slowdown. Only a few days before, on 23 May, the Government had issued its monthly report of economy to conclude it was in its steady course of recovery, but Abe did not care about the consistency as his aim was G7 to consent with the idea of a crisis or a risk resembling to Lehman so that he could use it as the unavoidable alibi for delaying the scheduled raise of consumption tax rate. What a shallow-mind!

“Hashitanai” = vulgar, shameful, lacking courtesy.