原書を一週間で読み終えたが、文章も割と平易で抵抗なく読み進むことが出来た。
この本はグールド本人の伝記と言うより、彼がこよなく愛したスタインウェイCD-318の物語と言った方がいいと思う。そのピアノを主人公に様々な人物が登場する。
例えば第二章はやがてグールドと懇意になるであろうヴェルヌ・エドキストという調律師の話だ。彼は貧困家庭から盲人学校に送られ、そこで調律を学び、スタインウェイのコンサート・チューナーとなった才能豊かでかつ努力の人だ。グールドがグールドたり得たのは稀有のピアノとスタッフがいたからこそということがモチーフのように全編を通じて語られる。
グールドは一度だけハープシコードでヘンデルのソナタを録音しているが、これはCD-318がクリーブランドからトロントへの移送中に業者が落として壊してしまったため、その修理に一年ほどスタインウェイの工場にあずけられていたからだった。
スタインウェイのビジネス・スタンスについても言及があり、グールドの尋常ならぬ要求にはあまり親身に応えてくれなかったようで、両者の葛藤が続く。そんな中でグールドは最後の録音となったゴルトベルク変奏曲をヤマハのコンサート・グランドを購入して収録するという大きな方向転換を遂行する。さて、CD-318の行く末は?
This was the story of a piano rather than the pianist, namely Steinway CD-318 that Glenn Gould obsessively loved. Many people show up on the stage around the instrument. For example, Capter 2 was about a tuner, Verne Edquist who will be later close to Glenn. For Gould to be Gould in full, such elements as the rarely precious instrument and staff had to be there behind him, and this concept repeats throughout the book like a motif in music.
Glenn once recorded Handel’s sonatas playing harpsichord, and it was because CD-318 was seriously damaged by mishandling during its shipment from Cleveland to Toronto and eventually stayed in Steinway for repair for a year. Steinway’s business stance is another topic in the book, and Glenn’s requests being often outrageous, Steinway tended not to deal with them attentively, and consequently their relation got tense. Glenn in the end gave up searching equivalent alternative to CD-318 among other Steinway pianos and decided to buy a Yamaha concert grand that he used in his final recording of Goldberg Variations. Then how did CD-318 end up afterward?
No comments:
Post a Comment