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Monday, January 14, 2013
Missa L’homme Armé sexti toni - 第6旋法のミサ・ロム・アルメ
僕が最も敬愛する作曲家の一人、ジョスカン・デプレのミサ・ロム・アルメの演奏会を聴きに鎌倉の由比ヶ浜教会まで出かけた。去年から発声の指導を受け始めたカウンターテナーの先生がグループの一員となっているカペラというヴォーカル・アンサンブルの演奏ということでも期待があった。これが素晴らしいアンサンブルで、演奏を聴きながらこんなに心底感動に浸れたのは10年くらい前にガーディナーがハ短調ミサとモツレクを振ったサンフランシスコでの演奏会以来だと思う。ジョスカンの曲は駆け上がりあるいは走り降りのフレージングを含む哀感を帯びた旋律と美しいハーモニーで構成された結晶のような純度の高い音楽だと思うのだが、このアンサンブルは各パートそれぞれが美しい声で、それを重ねた響きが決して崩れることのない精度を維持して、その見事さはタリス・スコラーズも顔負けと言いたいくらいだ。この演奏会ではキリストの系図を歌に展開させた作品も聴くなど、ジョスカンの作曲技巧面での職人技を知ることができて面白かった。
Josquin Desprez is one of my most favored composers, and I went to the concert of Missa L’homme Armé at Catholic Yuigahama Church. It was the concert by Vocal Ensemble Cappella, another interesting factor for me, because my voice training teacher belonged to this singer group.
Their performance was truly touching, and I have not had such an experience for last ten years or so since the concert of Mozart’s c-minor mass and Requiem by Gardiner/Monteverdi Choir in San Francisco.
Josquin’s music consists of melody lines with a sense of tristesse including unique ascending/descending phrasing in them, and its beauty of harmony is astounding. Cappella is gifted with the true quality of voices, each part, and their harmony and structure almost never slides. They are comparable to or exceeding Tallis Scholars, I thought. The generations of Jesus Christ was played in the concert which was 3-section piece of music composed by Josquin and an interesting example to understand how Josquin was extremely particular in the skill of composing work.
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