Friday, January 25, 2013

9 Bodies Return from Algeria – 無言の帰国



Deep sadness covered entire Japan as 9 victims came home to Haneda Airport silently this morning. The airplane also brought back 7 others alive. They were engineers sent to In Amenas oil plant from JGC or related companies.
Most of Japanese people were truly shocked by the fact that these Japanese workers were partly the direct target in the attack by Islamic terrorists. According to a witness on the other hand, some of Japanese workers seemed involved in the bombing by Algerian helicopters when they were in a car. We will probably hear some more details.


今朝、アルジェリアから政府特別機で7名の生存者とともに帰還した9名の棺に花が手向けられた。無念の帰国である。ほとんどの人たちは現場技術者だ。
こうした日本人技術者がイスラム武装勢力の直接標的とされた現実に日本人の多くはショックを受ける。また別の証言によれば、何人かの日本人が同乗していた車がアルジェリア軍ヘリの攻撃で爆破されたとも言われている。更なる詳細はいずれ語られるだろう。

Thursday, January 24, 2013

Les Miserables - レ・ミゼラブルを観た


流石に映画なので舞台背景の仕込みは手が込んでいて、初めて見るには分かりやすく、ミュージカルファンを越えた広い層にアピールする役目はしっかり果たせる作品だと思う。但し個人的には、ある程度危惧していた通りの映画でもあった。
歌はクチパクじゃなくて同録なのだと喧伝されていたが、これはあの背景の中で良くやったと思う。VFXのおかげかな。それと曲のほとんどが早口言葉の台詞みたいな歌なのでアフレコで合わせるのも結構大変だと思われるから、どっちも大変なら同録でということだったのかも知れない。そこには良い面もあるが、ビッグネームの俳優を並べて歌わせれば、この程度ということにもなるという限界も見えた。役者たちは演じながら歌い切る良いテークを取らなくちゃいけないわけだし、彼らの歌い方は総じて「語り」に近く、舞台のように歌唱的ではないので、その歌唱で物語に引き込んでしまうような力はない。そのせいか僕はずっとしらけた状態で映画を観ていた。辛口過ぎるかも知れないが、諸手を挙げて拍手とは行かない。だけどそれでもやはり「観たら良いんじゃない」と勧めることのできる映画かな。

あと、否定的な印象の一因は映画館にもあるかも知れない。僕は折角のミュージカルなのだから極上音響の立川シネマシティ(Cinema 2)で鑑賞しておこうと、遠路遥々出かけたのだが、劇場容積に対してスクリーンが小振りで、且つ本編画面がワイドアスペクトではないので銀幕の左右が余っていたにもかかわらず、然るべきスクリーン・マスキング(黒幕)もない設備にはいささかがっかりしてしまった。それって音以前の問題なのよ。ホームシアターじゃないんだから!


This is a great movie to invite wide range of movie-goers (even non-musical freaks) to Les Miserables story with fine details of scenes. On the other hand, I had some concern before watching, which actually became reality.
It was reported that the film did not dub the singing separately but actors/actresses actually sang as they played, and it looked like a tough challenge for singers to perform in those background scenes. VFX may have done a lot in it, or the dubbing itself could have been another tough challenge anyway since most of the songs are like twisting tongues. There are definite gains there, but I could see limitations especially in casting the big-name stars as singers. They had to achieve the best take while performing essentially, but they tended to be “dialoguing” the phrases rather than singing on the stage, and it was their ceiling of ability. As this failed to draw us into the story unconsciously, I kept watching the movie without being much excited. Though this may sound too negative, I would still recommend this movie to watch. 

Wednesday, January 23, 2013

2013 Calendar



今年はあまり気が入らなくて遅くなりましたが、昨年同様の卓上カレンダーです。既にご覧に入れた写真が並んでいます。ダウンロードしてA4縁なし印刷して、あとは4枚に切り落としです。明るい一年を願って!

A bit too late to upload, yet here is the calendar for 2013 similar to the last year. Frequent visitors may notice these pictures already. Please print them out in  borderless A4 paper size and cut properly for your desktop. And Happy 2013!


Monday, January 14, 2013

Missa L’homme Armé sexti toni - 第6旋法のミサ・ロム・アルメ


僕が最も敬愛する作曲家の一人、ジョスカン・デプレのミサ・ロム・アルメの演奏会を聴きに鎌倉の由比ヶ浜教会まで出かけた。去年から発声の指導を受け始めたカウンターテナーの先生がグループの一員となっているカペラというヴォーカル・アンサンブルの演奏ということでも期待があった。これが素晴らしいアンサンブルで、演奏を聴きながらこんなに心底感動に浸れたのは10年くらい前にガーディナーがハ短調ミサとモツレクを振ったサンフランシスコでの演奏会以来だと思う。ジョスカンの曲は駆け上がりあるいは走り降りのフレージングを含む哀感を帯びた旋律と美しいハーモニーで構成された結晶のような純度の高い音楽だと思うのだが、このアンサンブルは各パートそれぞれが美しい声で、それを重ねた響きが決して崩れることのない精度を維持して、その見事さはタリス・スコラーズも顔負けと言いたいくらいだ。この演奏会ではキリストの系図を歌に展開させた作品も聴くなど、ジョスカンの作曲技巧面での職人技を知ることができて面白かった。



Josquin Desprez is one of my most favored composers, and I went to the concert of Missa L’homme Armé at Catholic Yuigahama Church. It was the concert by Vocal Ensemble Cappella, another interesting factor for me, because my voice training teacher belonged to this singer group.
Their performance was truly touching, and I have not had such an experience for last ten years or so since the concert of Mozart’s c-minor mass and Requiem by Gardiner/Monteverdi Choir in San Francisco.
Josquin’s music consists of melody lines with a sense of tristesse including unique ascending/descending phrasing in them, and its beauty of harmony is astounding. Cappella is gifted with the true quality of voices, each part, and their harmony and structure almost never slides. They are comparable to or exceeding Tallis Scholars, I thought. The generations of Jesus Christ was played in the concert which was 3-section piece of music composed by Josquin and an interesting example to understand how Josquin was extremely particular in the skill of composing work.

Tuesday, January 1, 2013

2013元旦 - The New Year

The sunrise at Tsurugaoka-Hachiman Shrine in Kamakura. The calm weather for the start of 2013 here although it seems snowing in the west.


明けましておめでとうございます。金比羅さんは雪みたいですが、こちらは清々しい2013年の始まりです。早朝の鶴岡八幡宮は混雑もなく、道路は車両進入禁止です。