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Wednesday, December 3, 2014
ロ短調ミサ曲演奏会 - Bach B-minor Mass Concert
府中の森芸術劇場のウィーン・ホールに初めて入った。客席500程度の小振りなホールだが、立派なオルガンが目の前にそびえる。やや縦長の四角い空間で2階席はない。側壁面は吸音面と反射面を表裏に持つパネルで自在に残響時間を調整できる。今回は音楽を聞きに行ったのではなく、我々のコンサート、バッハのロ短調ミサ曲の会場となっていて、ステージで歌ってみる限り割とドライに感じるが、耳を立てるとほのかな響きが戻って来るのも聞こえる。2年半ほど前のことだが、「マタイ受難曲」の演奏会について書いた。その合唱団クール・ドゥ・シャンブルは常に古楽器との共演を続けていたのに惹かれて自分も参加しようと考えた。ところがグループは前回の演奏会で解散することを決めていたのだ。その後メンバーの強い希望からもう一度だけ取り組んでみようと動きだし、今回が本当に最後のプログラムとなって、僕も滑り込みセーフという機会を得たわけである。
弱小グループの挑戦というのは練習などにも多々課題は残したが、以前参加していた宗教的母体の合唱団よりは平均的に音楽意識が高いことが救いで、この難曲もどうにかまとめて客の入り85%の盛況の中で演奏会を終えた。それなりの達成感に浸る。
I visited Vienna Hall of Fuchu City for the first time. It is a compact concert hall with the capacity of some 500 seats, but a magnificently tall pipe organ is installed in front. It is a rectangular box with relatively narrow width and there are no upper floors. The side walls have flexible panels of reflective and absorbent surfaces that can reversibly rotate enabling fine tuning of reverberation time.
I did not go there to listen but we had our own concert, Bach's B-minor mass. Singing on the stage, I thought the acoustic sounded dry but if you carefully listen, one can sense the subtle reflection of sound coming back. I wrote about Matthew Passion concert about 2.5 years ago, and I became strongly obsessed to sing with period instrument orchestra, and decided to join this Choeur de Chambre, but they had concluded to dissolve after Matthew. Some members strongly proposed to extend their activity once again, and I thus managed to squeeze myself in the real final concert. This project itself was a tough challenge for such a small amateur group, but the hall was busy with 85% full audience and the performance was successful. Our long effort paid off.
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