前回のシャガール展はメトロポリタン歌劇場での「魔笛」の舞台デザインをテーマに東京芸大美術館で開催されたのを観たが、とても印象が強かったせいか、もう3年以上も前なのにそんな昔という気がしない。今回はそのメトロポリタンやオペラ・ガルニエでの作業がクローズ・アップされているようなので、これは続きとして外せないと僕は思っていた。去年、広島まで観に行くことはさすがに無理だったが、年が明けて静岡に巡回してくれて幸いだった。
鎌倉から各駅を乗り継いで3時間あまり、久しぶりの静岡駅前は様変わりしていた。美術館は通りを隔てた向かいに見える。
Previous Chagall exhibition that I went was
at Museum of Tokyo Institute of Arts focusing on his stage design works for
Magic Flute at Metropolitan Opera House. It was already over 3 years ago, but I
can’t believe it was such a long time ago because I was so excited with the
exhibition. Now that the new exhibition appears to feature the works in Opera
Garnier as well as Met’s, I can’t absolutely pass it. The exhibition actually
went to Hiroshima last year, too far for me, but it came luckily to Shizuoka
this year.
So I took local trains from Kamakura that
took more than 3 hours, and I found the area has been completely changed in so
many years since I visited last. The museum is in the building across the
street in front of the station.
今回のテーマは絵画のキャンバスを超えて壁画、天井、ステンドグラス、タペストリーなど、大空間を演出するシャガールの作業を網羅したようで、その反面ひとつひとつの要素についての展示や掘り下げは小規模に止まっていたように感じた。例えばロンゴスの「ダフニスとクロエ」はオペラ座公演に関連して衣装展示があったが、肝心のリトグラフは少数の持ち込みでお茶を濁していた。このシャガール展のこけら落としになった北海道立近代美術館では所有の全作品を展示したのだろうか。オペラ座の天井画は下絵の展示が3種類ほどあって作曲者名などの書き込みを見比べたりして楽しめた。もちろんフランスの作曲家を多く揃えているのだが、「魔笛」と「白鳥の湖」については題名の書き込みがあり、「ボリス・ゴドノフ」もそうだが、シャガールのそれらへの心酔ぶりの表れなのかも知れない。
The main theme for this exhibition was
Chagall’s efforts decorating large public spaces such as concert halls, stained glasses in church and tapestries beyond painting canvases. This wider
coverage on the other hand seemed limiting the focus on each element in
displays. One example would be the famous “Daphnis et Chloé” by Longos. There
were costumes in display related to the performance in l’Opéra Garnier, but the
core lithograph oeuvre only covered a few. The tour of this exhibition started
in Hokkaido where the museum possesses the complete work, and I wonder if they
displayed the whole oeuvre there? I was most interested in 3 different sketches
of Opera Garnier’s ceiling in which I could see the name of composers. Most of
them were French naturally while “Magic Flute” and “Swan Lake” titles were
spelled out in French that might indicate Chagall’s indulgence to them. “Boris
Godunov” was another title shown.
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