第一生命ホールに行くのは久しぶりで、前回は奇しくも「マタイ」だったなあと思い起こす。今回は演奏が東京ではなかなか聴けないびわ湖ホールのグループということで興味があった。席は売り切れ寸前という感じで、8列目の下手寄りはやや近すぎると思ったが他にあまり選択肢はなかった。実際には招待席と覚しき中央部の一列がずらりと空席になっていた。
合唱は各パート4名の総勢16名のみ。イギリスにはその名もザ・シックスティーンという合唱団があるが、さしずめこれはその日本版ということになる。それぞれがソリスト・レベルの実力をお持ちなのに、それを丸出ししない発声で合唱としての音色を揃えて歌うところがとても魅力的だった。唯一ソプラノがややソロっぽい発声かも知れないが、主旋律を引っ張っていくパートだし、声も綺麗なので違和感はなかった。ハーモニーが生み出される瞬間にハッとさせられることが何度もあって、それが全く力むことのない、抑制された歌い方というのには唯々羨ましい合唱だと感じた。福音史家の清水徹太郎はきっちりと仕事をして見事、印象に残ったことを書き留めておかねばなるまい。イエス役の青木貴は前日降って湧いた代役で、しかもこの役は数年前に一度歌って以来とあとで知ったが、まさにプロでした。
オケの方はコンマスとチェロを除けばあとはすべて女性で、「みんな若いなあ」とまず思った。冒頭の合奏で入りの16部音符の流れを聞いたところで、これはあまり良くないかもと先をやや不安視した。演奏自体は徐々に落ち着いて行ったのだが、経験豊富なバロックの演奏家をあちこちで聞いてきた耳には、この若手で構成された小アンサンブルはまだ指揮者の指示をこなすので手一杯なのかしらと思わせたりする歌いっぷりと感じた。
ヨハネ受難曲はあまりアリアが多くないのだが、圧巻だったのはアルトの2曲目、キリストが処刑される場面の"Es ist vollbracht"で、こんなに感動してこの曲を聴かせてもらったのは初めてだった。
Lined-up performers at the foyer after the stage |
It’s
been quite a while since I last visited Triton Square concert hall, and I
recall it was coincidentally Mathew Passion at that time. This time, the
performance of Biwako Hall Ensemble seemed a rare opportunity in Tokyo and I
was interested. The tickets were almost sold out, and I didn’t have much to
choose our seats.
The
chorus team consisted of 16 singers, 4 for each part. In the UK is the group
called “The Sixteen”, and this looked like the Japanese equivalent. Each singer
enjoys the ability of soloist while they managed to control their timbre as a
fascinating choir without exposing their individual tones. Only sopranos might
sound a bit soloish, but their voices were very beautiful and they anyway had
to lead the main melody lines, so it was not objectionable at all. The harmony
was often breathtaking, and to me it was such an envious chorus as everything
was entirely under control by their stressless and smooth voices. I should
remark that Tetsutaro Shimizu, the evangelist did an impressively nice job.
Takashi Aoki, Jesus was appointed the day before as the replacement of supposed
singer who got ill, and he had sung this role once a few years before. He was
professional.
The
orchestra was all feminin and young except the concert master and a cellist. As
I heard the very first passage of 1/16 notes, I felt rather pessimistic compared
to other experienced and capable baroque ensembles, but they gradually settled
down. Perhaps they are still in the generation busy dealing with the
conductor’s instructions.
The
most touching among arias was “Es ist vollbracht” by alto in the scence of
cruxification.
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