背景色の緑のことは前回書いたが、モディリアーニ展の中でもひときわ特徴的な肖像画と感じたのが『肩をあらわにしたジャンヌ』だ。何よりそこには物憂さがない。ジャンヌの目や肌の色を見ても確固とした存在としての明るさが強い。モディリアーニの肖像画が首をかしげるのはいつものことだが、この絵を見た時に僕の脳裏をよぎったのはボッティチェリの『ヴィーナスの誕生』への連鎖だった。ジャンヌのポーズはウフィッツィのヴィーナスとそっくり同じだし、神々しいと言うか、「愛でるべき」対象としてどちらの画家もひとりの女性を描いたように思われた。
1919年、二人の間には女子が産まれ、ニースからバリに戻った頃の作品で、実際の生活はともかく、ジャンヌとモディリアーニの関係は輝いていたのかなとこの絵は想像させる。
1920年、モディリアーニが35歳で亡くなった時、ジャンヌ・エビュテルヌはまだ22歳。身重の体でアパートの5階から身を投げ後追い自殺した。
Among portraits in “Modigliani & Primitivisme” exhibition, particularly distinguished was “Jeanne with bare shoulders”. Above all, I see no sense of melancholic or languish air there. Her eyes and the color of her skin reveal a brilliance of solid being. Tilted head is quite usual with Modigliani’s portraits, but at a glance the idea came to my mind that this overlapped with Botticelli’s “The Birth of Venus”. Jeanne poses just as Venus in Uffizi. Here each painter expresses a woman as adored and admired subject almost like toward the Goddess.
In 1919 a daughter was born between them, and returned to Paris from Nice. Through this portrait, I can imagine their relation was shining regardless of their suffering life.
In 1920, when Modigliani died at the age of 35, Jeanne Hébuterne was only 22 with their second child in her womb. She dived from the 5th floor apartment house to death chasing Modigliani.
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