I went to Daiichi Life Insurance Hall in Triton Square again yesterday for the concert of Matthew Passion by Choeur de Chambre and Tokio Bach Kantata Ensemble.
The choir consisted of 18 sopranos, 12 altos, 9 tenors and 10 basses, but when they were split into 2 separate parts for Bach’s oratorio, their size remained relatively small limiting the dramatic aspect of the choir. The ensemble is the players of period instruments and played in 415Hz baroque pitch. The sound of oboe d’amore, flute traverso and viola da gamba were so pleasing. Among the soloists, I thought the bass (Yoshitaka Ogasawara) was excellent with text clarity in singing.
When I phoned the contact number of the choir in mid January, I was told the tickets had been sold out rather unusually for local baroque events. I wasn’t aware at that time, but I was actually speaking to the conductor, Ms. Koizumi herself. I gave up my plan once, but I thought of writing her again to pitch how serious I was interested in this concert begging her a single ticket on site if they manage to recover any leftovers. Then, she kindly wrote me back informing that she could allow one of very few reserves for me.
Another surprise was that one of tenors was with me when we sang Mozart Requiem together at ICU a year ago. He took the role of Judas in the concert as well as the choir tenor. In overall, it was a nice performance, but I felt totally exhausted afterward. It started at 3:00 p.m. and ended at 6:40, and Matthew always forces me some concentration in mere listening. I have no idea if I can sing out this long work emotionally myself…
昨日はクール・ドゥ・シャンブルと東京バッハ・カンタータ・アンサンブルのマタイ受難曲演奏会に第一生命ホールまで出かけた。
合唱団はソプラノ18名、アルト12名、テナー9名、バス10名で、このオラトリオではそれが二手に分割されるので、曲の劇的要素を表現するにはサイズ的に厳しいところではある。合奏団はピリオド楽器演奏家の集団で、オーボエ・ダモーレ、フルート・トラヴェルソ、ガンバなどの音色が心地よい。ソリストの中ではバスの小笠原さんが歌詞の明瞭さもあって良かったと感じた。
1月中旬に合唱の連絡先に電話してみたら、チケットは既に売れ過ぎでもう販売を止めていると、バロックの催しとしては異例の話。その時は電話の相手が当の指揮者小泉女史とは気づかなかった。その時点でコンサートは諦めたものの、やはりお願いのメールを書いて「当日券が一枚でも残れば是非確保していただきたい。コンサートには何しろ関心があります。」と訴えておこうと考えた。すると、彼女から若干の押さえの中の一枚を提供しましょうとの返事をいただいた。
もうひとつの驚きはテナーの中の一人が1年前にICUのモツレクでご一緒していた方だったこと。彼はこの演奏ではユダの独唱も受け持っていた。全体として演奏はじっくりと楽しませてもらったが、会場を後にすると全身にどっと疲れが押し寄せてきた。開演が午後3時、終演は6時40分の長丁場だし、マタイにはどうしても身を入れて聴いてしまうから。これを歌う側に立つというのは、感情的にも胸が詰まりそうな箇所もいくつかあるので、自分は歌い切れるだろうかと考えてしまう。
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