明け方まで激しい雨が降っていたが、午後なら何とかなりそうと判断して予定通り14日の土曜日に米国からの友人と輪行することにした。Cannondaleの調整は一応使える状態に追い込んだ。鎌倉駅前で自転車を畳んで、12時半近くの電車に乗り、大船、国府津で乗り換えて2時間弱で御殿場に降りる。こちらはいつもの輪行体勢だが、友人の方は初体験だし、輪行袋も借り物。しかしこのモンベルのバッグはコンパクトで軽いし、楽ちん。車体保護とかバッグとして見ると大雑把だが、作業が早いのは助かる。チェーンを1コマ詰めたことで余裕がなくなって、リアホイールの抜き差しにちょっと苦労した。
Heavy rain just before the dawn, but we decided to go ahead with the ride assuming the condition in the afternoon would be tolerable. The tuning of Cannondale has been done. We packed our bikes in front of Kamakura Station to take 12:30 train, transferring at Ofuna and then Kozu, and finally arrived at Gotenba within 2 hours.
さて腹ごしらえと自転車の組立を済ませて駅前出発は14時53分、ルートは乙女峠を目指して箱根裏街道を進むだけなので迷うところはない。勾配もずっと穏やかで心臓に負担のない350mくらい約50分のヒルクライムだ。峠付近には茶屋が一軒あり、あとはトンネルから始まる長く爽快なダウンヒルが延々と箱根湯本まで続く。仙石原まではあっという間で、宮ノ下に近くなると渓谷を一望できるポイントもある。このあたりからは箱根大学駅伝コースなので、小さなヘアピンカーブもあって、自動車を追走する感じで下って行く。
We had quick bite of sandwitches
and rebuilt the bikes in front of the station and began running at 14:53. We
simply keep the Hakone Byroad all the way through Otome Pass, so you won’t be
lost. The slope is mild and constant therefore your heart won’t burst with the
hill climb of about 350m in 50 minutes. There is a café near the pass, and the
rest is the long and magnificent downhill all the way to Hakone-Yumoto. Soon
will you be in Sengokubara, and further down near Miyanoshita you will have
great views of the valley. The route then overlaps with the University Ekiden
course in the New Year time. There are edgy hair-pin curves one after another
where bikes are not slower than cars.
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急ぐ旅でもないがあまり途中停車もせず、箱根湯本も小田原も通り過ぎた。あとは1号線から134号線に入って海岸線を走るこれも気持ちの良い道路だ。友人はこんな快適なロングライドは生まれて初めてととても満足な様子で、日本の路面の良さに感心していた。因みにCannondaleに取り付けたQ-Rings 50Tのアウターについては、判らないとの反応だった。途中大磯でコンビニに立ち寄って飲料補充したのと、鎌倉のスーパーで祝杯用に缶ビールを仕入れたのを含めて、ランタイムは3時間39分。正味では3時間半くらいで逗子に帰着した。
今回はiPhoneにEveryTrailというアプリをインストールして、旅程と写真を自動生成してもらおうと考えていたけど、走るのが楽しかったためほとんど撮影停車はしないで突っ走ってしまった。でもこのルートはちょっと病みつきになりそうなコースなので、また次回の楽しみに取っておこう。
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Route 1 and Route 134 roads after Odawara are also comfortable along
the coast line, and my friend confessed that he had never had such a
comfortable long ride and said that the road surface in Japan tended to be very
impressive. On the other hand, he did not sense much about Rotor Q-Rings’ outer
50T. We stopped by at a convenience store in Oiso for refilling beverage and at
a supermarket in Kamakura for some canned beer drinking that evening, and still
the total run time was 3 hours 39 minutes including these stops. Therefore the
net would be 3.5 hours.
I planned to use EveryTrail with my iPhone that automatically
generates a view page of your route with photos taken, but we were happily
concentrating on running, we seldom stopped for photo shootings. I believe I
will come back again to try EveryTrail before long.
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