BH Cristalを組み始めて、BR-5700ブレーキを取り付けたところで手が止まってしまった。僕が持っていたのはシルバー色で、フレームの雰囲気と合わないし、ケーブルを受ける角が突き出しすぎている。気に入らない。105ブレーキは却下だな。そこでOnixのCNCカリパーだとどんな感じだろうと考えた。「案ずるよりは」で早速作業にかかる。うん、これはなかなか良いじゃないか。そうなるとどうせOnixのST-5700も移すのだから、ステムから先を丸ごと移動してしばらくの間Cristalを走れる状態に仕上げてみようという気になった。この作業はハンドル部分をすっぽり移すので手間は取らなかったが、Bio Conceptチェーンリングに絡むFD-5700のチューニングが追い込めない。
日を改めて再調整に取りかかり、今度はやれることはこんなものだろうというところまでこぎ着けた。江ノ島までの試走で所要時間20分かっきりと滅法良いタイムが出た。楕円リングとの折り合いも一安心、105ディレイラーはやはり筋が良いなと再確認できた。
Cristalのハンドルについてはしばらく悩んでいた。白にしようと意匠面で決めては見たものの、製品が見つからない。できればカーボンということで例えばDedaのPresa、リーチもドロップも浅くしかも軽い。しかし420mm以上のサイズしかないし、価格も高すぎる。EastonのEC70あたりが程々だが、今使っているEC90ほどコンパクトではないのが難点。いっそ同じEC90AEROで揃えるのが一番と思ったりしてしばし悩んだ揚げ句、アルミのEA70Ergoで妥協することにしたのはやはり出費も気になったからだ。安く買えるBicinet Sanaに発注するも在庫切れ、結局若干割高なWiggleへの発注となりただ今到着待ちの状態だ。これが届いたらレバーとワイヤリングをやり直してCristalは完成の運びとなる。
When I put BR-5700 brakes on BH
Cristal, it did not look right with the silver color mismatched and the lever “horn”
sticking out too much. I wanted to see how it looked with CNC calipers now on
Onix, so I moved them and they looked almost perfect. 105 brakes had to be
dismissed. Considering that the next was STI levers on Onix to be moved, I
thought I could make Cristal fully functional if only I moved everything on the
stem, and this work was rather simple. The only problem I faced with was the
tuning of FD-5700 that related with Bio Concept chain rings.
I worked again the following day
refreshing my mind and this time the status seemed everything set almost as it
should be, and the test run to Enoshima marked excellent 20 minutes. The
combination with the oval rings was satisfactory, and I was happy to see that
105 derailleurs indicated its high quality in the design.
The handle bar for Cristal was a
difficult concern. I had decided to choose a white bar cosmetically, but I
could not find a right product. Preferably carbon, Deda’s Presa was a perfect
example in terms of short reach, shallow drop and light weight design, but it
was only available in the size as small as 420mm for rather expensive cost.
Easton’s EC70 was reasonable but not as compact as current EC90AERO I use now.
The final compromise was EA70Ergo, because the budget was an important factor.
Upon delivery from Wiggle, I will redo the levers and wirings, and my Cristal is
complete.
No comments:
Post a Comment