一人旅と覚悟していた5月のスペイン歩きだが、友人から奥様の許可が出そうとの明るい情報が入ってきた。
コンポステラの巡礼路にあてがえる日数は15日、そうなるとまともに歩いても全行程の1/3程度なので今回の徒歩区間は終盤のレオン以降に決め、あとはその手前をどれだけ自転車で追加できるか考えた。しかし何が起こるか分からない旅では調整を兼ねた余裕も必要で、最終的にはパンプローナからブルゴスまでの220kmを4日間の自転車旅行として、そこから最後の山場とされるセブレイロ峠手前までの間はバスでつなぎ、途中レオンでの調整日を入れる計画にした。この中間部分は平坦な大平原で歩くと単調だろうと予想したが、自転車なら飛ばせる区間とも言える。参考までに自転車ルートマップを添えるが、初日は足慣らしと自転車の調整なども考慮して峠越えひとつの短距離22.6kmでPuente la Reinaまでにとどめる。2日目はいくつかのアップ・ダウンを繰り返す山岳コース57.5kmを走ってLogroño近辺に投宿、3日目は58.2kmでCarzadaまで、そして最終日は長めの68.4kmだが最高高度の峠1160mを過ぎると残り30kmは下りが続く。
自転車ツアーに関しては不安もあって、或る経験者のブログには「自転車で巡礼路を行くのはかなりハードで、ボクのランドナーでは無理だ。ほとんどハイキング道のようで、所々には急坂や階段もあるから…。巡礼路を行くMTBはおよそ時速10キロから13キロほどで、ダートと泥濘に苦しめられている。」という記述がある。さらにイヤフォンで音楽を聞きながら歩く巡礼者と自転車野郎のすれ違いざまのつばぜり合いという議論も盛んだ。一方、一般道を通ると時速100km/hを越す猛スピードで横を走り抜けるトラックの風圧に煽られながら進む危険との戦いだと言われる。チャリはのんびり、おとなしく巡礼路をというのが基本に思われる。
などと計画や準備を着々と進めていた昨日、いつも問題となる右膝の腱を雪道でまた痛めてしまった。この時期に体調がマイナス側に振れたのでは、しばらくトレーニングはおろか、この旅行プラン自体が「無駄足」になりそうで気が萎える。そんな折りにスペインからはレンタサイクルで目星を付けていたCycling-Rentalsというお店から問い合わせに対する丁寧な返信(英語)が届く。自転車の引き渡し、引き取りの手順など不明点のひとつひとつに明確な説明をしてもらい、「巡礼路の大半は道の状態も良いので、MTBじゃなくても、このツアー・ロード車でタイアの心配はいらないよ」とのアドバイス。そして僕が希望するBH
Zephireのツアー用ロードモデル(27速-48/38/28T)で4日間ツアーのフルパッケージ料金は約€187との見積だった。
I almost determined that the walk to
Compostela would be all by myself alone, but delighting news came from my
friend that his wife basically said okay for him to go to the trip.
We have 15 days for traveling St. James
Way that is only enough to cover 1/3 of the entire route, and thus my plan is
that we concentrate the walk from Leon or even closer and add as many days as
possible on bike before Leon. We also need to save margins and adjustments to
deal with whatever happens, and my current conclusion is to run 220km on bike
from Pamplona to Burgos in 4 days, take buses between Burgos and Cebreiro
allowing some rest in Leon. Images attached here show our bike route starting
with conservative 22.6km to Puenta la Reina, gradually increasing the distance
via Viana near Logroño, Santo Domingo de Carzada. The final 68.4km is long and
involves attacking 1160m high pass but 30km afterward is pure descent to Burgos.
Unknown route running causes some
concerns. A predecessor’s blog quotes “it looks rather tough for bikes to go on
the pilgrim roads, and I thought my randonneur bike wouldn’t manage it. MTB’s
speed appeared to be 10 to 13km/h.” The topic of antagonistic atmosphere
between the bike riders and the walkers with iPod are too popular in the net.
On the other hand, if we take the normal roads, we will have to deal with the
risk of pressures by trucks that pass over 100km/h speed.
And while I was busy on such things of
planning, I slipped on the snow yesterday to damage my always-problematic right
knee. If the needle swings to negative in this timing, the training plan
diminishes and the travel itself might miss its goal. But in the meantime, an
impressively nice e-mail reply came from Cycling-Rentals in Spain explaining
all the details about delivery/collection etc, and they commented that the
Camino roads are generally in good condition suitable for road touring bikes.
They quoted €187 for
my planned tour.
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