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Monday, September 28, 2015
バッハのモテット全曲演奏会 - Tokyo Oratorienchor Sings Bach's 6 Motets
バッハのモテット全曲の演奏会を管弦楽付きのアレンジで聴いてきた。会場は第一生命ホールでほぼ満員、ステージ写真はないが休憩時間の様子はご覧の通りだ。合唱団の東京オラトリエンコールは約20年の歴史を持つ団体で、ドイツ訪問演奏も数回行っている。僕は初めて聴かせてもらったが、好印象を持った。
通常モテットはオルガンと低音弦楽器くらいを伴うか、頑張ってア・カペラで歌うこともあるが、オケが伴奏するという演奏は聴いたことがなくて興味深かった。最近の研究では、バッハの時代にはそういう伴奏付きも普通に行われていたようだとの指摘があるそうだ。確かにその威力は甚大で、歌う身としては絶対に歌いやすいし、長いメリスマでは強力な援軍になることは間違いない。聴く側からは、オケが加わると躍動感が増すというのがまず印象的だった。合唱も支援を得て歌唱がしっかりもするだろうし、やや弱くなる音域も楽器で補完されるので、全体の構成が堅固になるようでそれは相乗効果だと思う。各声部のバランスとメリハリの立ち方が秀逸で、聴いて楽しい演奏だった。合唱団員は特に若手ということではないと思うのだが、歌に生気溢れる若々しさが感じられたのは、指揮者の岡本俊久氏の音楽に与するところなのかも知れない。
話は飛躍するが、サイモンとガーファンクルがデュオを結成する前に、サイモンが一人ギター一本で歌うアルバム「Simon before Garfunkel」というのがあるのだが、2人版は伴奏も耳当たり良く快適に聞けるのに対して、1人版の方は歌い手と至近距離で対峙するような緊張感を発散するというくらい、曲も歌い手も同じなのにその違いに驚くのだが、ア・カペラで歌い上げた時のモテットもそんな特長が魅力になりそうだとも思った。
I went to a concert of Bach's six motets with an accompagnato of orchestra. The premise was Dai-ich Life Insurance Hall that was almost full, and I have no stage pictures but can post one during the intermission.
Tokyo Oratorienchor has about 20 year history, and have done several concert tours to Germany to date.
The motets are usually sung A Capella or with an organ and/or bass strings only, and I heard them with an orchestra for the first time. It seems some recent studies evidenced such performances regularly in the days of Bach. For choir members, it is definitely an immense assist particularly in the long melisma, and thus the entire music is much easier to sing. From the lister's viewpoint, the music appeared to add more energetic push, and the instruments complement the weaker voice zones (such as low keys in alto) to result in a more rigid structure of voice part elements, hence a better overall balance and particular appeals each other.
So this was a very comfortable performance to listen to.
Sidestepping the topic, there was an album titled "Simon before Garfunkel" that was before Simon started a duo with Art, and the million-seller music is, as everybody knows, so beautiful with smooth orchestration while the solo album radiated very tense appeal in music as if you confront with an artist face to face. The same music.
I imagine the Motets sung in A Capella as well would ultimately present the music with such a tension.
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