Tuesday, July 5, 2011

オクタリンクはお蔵入り? - Octalink is History?


シマノ105のクランクFC-5502を手に入れた。しかもピカピカの新品だ。往時はノーマルクランクしかなかったわけだが、普通のロード走行なら53/39Tで何ら困ることはない。これで分解に抵抗しているオクタリンクBBもそのままにしてクランク装着ができる。ところが日を改めてもう一度、レンチでBBを押してみるとじわっとリングが動いたのだ。今更という感はあるが、あとは割とスムーズにフレームから取り外すことができた。


今回の分解に僕は台湾LIFUの11B1というBB工具を購入したのだが、それは細長い金属シャフトを突っ込んで回す必要があり、手元には穴に入る細さの適当なシャフトが見当たらなかった。そこで友人からシマノのTL-UN74を拝借した。こちらは300mmのモンキーレンチをかませて回す仕組みで、金づちで叩くという荒技もできる。LIFUはBBが固まったりしていない状態なら効率的だと思う。あとISIS兼用という利点がある。


さて、この展開は実に悩ましい結末だ。105とケンタウルのコンパクトクランクを並べて、どちらで行こうかと考える。もちろん105に方向を定めて買い足したわけだが、近場の平地走行だけでなく、登坂も含むロング・ツアーまで意識するなら当然ケンタウルになってしまう。でもウルトラトルクBBカップのブロンズ色はこのCAAD9フレームのアルミ色とはちょっと間抜けな取り合わせに見える。
ちょうど自転車部品COMからパーツが揃ったので明日にも発送との連絡が入った。いよいよ友人と組立に進むことができるので、クランクについても相談しながら結論を出すつもりだ。


I’ve got brand new FC-5502 Shimano 105 crank set. In those days was there only the normal crank, and the standard 53/39T rings work well in the general road running. I can now leave the Octalink BB sticking to the frame and fit the cranks to it, but I tried to push the wrench geared to the BB once again, and this time the ring moved slightly. It looked too late anyway but the following process of removal was quite smooth.
I bought a Taiwanese tool, LIFU 11B1 for this process that required a slim metal bar to rotate, but I could not find such a bar handy at home, and I borrowed Shimano TL-UN74 from my friend. This one used 300mm long monkey wrench and thus it could be hit hard by a hammer if wanted. 11B1’s feature was the additional compatibility with ISIS brackets and it would work efficiently if only the BB is not resistant.
This outcome was an unexpected headache to me because I had to think which to choose in front of 105 and Centaur compact set. I of course bought 105 additionally as I was determined, but if I expand my activity plan beyond flat road running toward long tour rides that would inevitably include some significant altitude gaining, the answer is almost obviously for Centaur. Unfortunately, the color matching of bronze Ultra torque BB Cup and aluminum CAAD9 frame looked rather unsophisticated.
Jitensha Parts COM finally reported me today that they managed to collect the ordered parts and the shipment would be expected toward tomorrow, and I can soon practically build my bicycle with the help of my friend, and I can discuss this matter with him then.

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