Thursday, June 30, 2011

オクタリンクの束縛 - Octalink Binding Bracket

ここのところロードレーサーの組立に進展はない。自転車部品コムに電話してみたら、店長の石原さんが出てきてひたすら腰を低く詫びを入れつつ、105の供給が逼迫していて、通常とは別のルートにもリクエストをかけているとか、僕の順番も次の次くらいまで上がっているのでもう少しだとか、自分自身が責任を持ってフォローするだとか、希望的な話題を見繕いながら応対されると、店長の人柄なのか感じも愛想も良くて、僕は厳しい消費者に徹することはできなかった。従って、今もって納期未定のままもう少し様子見で、愛想の良さも結果次第ではある。

Wiggleからは不良交換のDeuterリュックが29日朝に届いた。こちらから返送して3日目には受領のメッセージが来て、翌日には処理完了を確認できているので、いつ頃届くか見込めていたし、10日足らずで海外からここまで迅速な対応は文句の付けようがない。新しいRace EXP Airはなぜか精悍な面構えに見えた。

さて、友人からオクタリンクの工具を借りられたので、BBの解体に取りかかった。ところがこのBBリングはフレームにガッチリと固着して微動だにしない。しばらく悪戦苦闘して、CRCも吹いたし、レンチを金づちで叩いたりもしたが、反応は皆無で、取り付く島がない。やはり自転車屋に担ぎ込むしかないのだろうか?元々このフレームを入手した時、BBが付いていたことに、何で今更オクタリンクをそのままと一瞬ではあるが軽い疑問が浮かんだ。今思うに、前の所有者ももしかすると歯が立たなかったのか、あるいは少なくとも取り外すのが面倒だった可能性はあるかな。それを非難するつもりは全くなくて、むしろ他の面でいろいろ気配りをしてもらっての購入なので、またとない刺激という副産物も含め、全面的にラッキー!という気分なのだが、このまま白旗あげて自転車屋の世話になって終えるのもふがいないし、この際寄り道でも楽しむかとクランク部の路線変更を少し考え始めたところだ。


No particular progress seen in building my road racer so far. I made a complaint call to Jitensha Buhin Com and the manager Ishihara received it. He maintained his low profile and said his apologies repeatedly with regard to the shortage of Shimano component supplies, and then mentioned some positive comments such as having gone through another channel for procurement, my standing being the second in line now, the responsibility to follow this matter entirely on his own. Consequently, I failed to strictly remain as a difficult customer.

The replacement Deuter rucksack arrived from Wiggle in the morning of 29th. 3 days after my return shipment, I received their confirmation of the receipt and their processing by the following day, so I could expect how soon it would come back. Nothing to complain to this efficiency that took less than 10 days for the entire replacement process in overseas. This time the product, Deuter Race EXP Air, looked very sturdy and dependable.

I worked on removing the bottom bracket as I borrowed an Octalink tool from my friend, but the BB was completed locked with the frame and rejected to move even slightly. I repeated my hard work spraying CRC and hammering the wrench in vain. The rest might be bringing this to a bicycle shop…

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