Monday, July 29, 2013

ZIPP202ホイールで学習・その1 - Carbon Wheel Lesson 1




ProBikeKitに発注した小物類は程なく届いたが、それより前に発送されたはずのZipp202ホイールがどこで滞っているのかさっぱり分からない。結局、不安を抱えて待つことさらに一週間近くでようやく配送があり安堵した。
そこで早速バルブ・エクステンションを装着してみることにした。この作業は未経験で、Continentalの指図書はイラストのみ。その図ではネジ山が見えなくなる形でフィットしているのだが、締めていくと途中で行き止まりになる感じで、どこまで締めれば良いのか加減が分からない。とにかく適当なところで空気を入れてみることにした。ところがだ、ポンプを押しているうちにバルブがポキリと折れてしまった!これって欠陥?
詳しく検分してみると、折れたのはエクステンションでチューブラーは無事だった。こんな事で高価なタイヤが一本パアになったら泣くに泣けない。残りの1セットでもう一度細心の注意を払いながら取り付けし直した下の写真ではネジ山にはかなり余りがある。この状態で空気が目立って漏れることもないようだ。


ここまでは何も全体を見渡すこともせず買ったパーツを組むことばかりに没頭していたのだが、実はZIPPのホイールにはちゃんとエクステンダーが付属していた。それも2種類。そこでエクステンダーについて少し勉強しました。金属の方は中継ぎ型で、これはバルブ本体が取り外せるタイプのタイヤ用。Continentalはこのタイプに属する。壊れたContinentalのエクステンダーが軽金属のアルミ製だったのに対して、ZIPPはもっとしっかりした材質だ。重量は1.5g対2.0gで、これならZIPPの方を信頼して良さそう。もうひとつは黒いプラスチック製で、バルブはそのままで空気注入の時だけポンプが使えるよう下駄を履かせるタイプだ。ZIPP202はさほどディープではないのでバルブの先がリムから少し顔を出していて、これも使用できると言うこと。空気を入れた後は取り外すので、見栄えとして「逸物」の長さを誇張は出来ないが、余分な空気漏れの要素が排除できるし、ホイールバランスの面でも精神的には安心だろう。そこで僕はフロントはこちらのエクステンダー取り外しで行こうかと思ったのだが、取付けが緩くて空気入れが簡単にできないという難がある。あとはシーラントの使い勝手がエクステンダーの有無でどう影響するかも興味が湧くところだ。


Small parts that I ordered at ProBikeKit were delivered relatively smoothly, but ZIPP202 wheel seemed invisible somewhere in transit despite the order was processed a couple of days earlier. It took almost another week for me to receive the delivery to my relief.

I started setting the extension valve immediately onto the tubular tire that I had never done before. The instructions provided by Continental were illustrations only and the tread of extender looked entirely hidden in place, but the actual part did not go that far. I stopped before rotating too much and started pumping the air in when the valve broke off! A defective piece?

Actually, broken part was not the tubular but the extender (lucky me!), and I took even more precise care in setting another set: You can see the tread remains on the surface in the picture, and it stays in a stable condition.

I did this without examining everything delivered, but the ZIPP wheel actually had a couple of small extenders in its box. One is metal like Continental’s for the type of tires whose valve can be removed. It places itself between the original valve post and the valve as intermediate. Continental’s was aluminum with 1.5g weight while ZIPP’s was more sturdy 2.0 g metal piece, so I assume ZIPP must be more dependable. The other is black plastic extender that covers the valve to gain the length when pumping in the air. This approach works because ZIPP 202 is not very deep and the valve head comes out of the rim slightly. You can remove this piece once the air is pumped. While the stick, if you like it, won’t exaggerate its length, there are no additional factors of potential air leakage, and considering the subtle gravity balance of the wheel, this latter type enjoys some mental advantages. I am interested in this latter option for the front wheel, but the inflation is not easy because the plastic does not fit firmly to the valve post.



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