Sunday, September 4, 2011

Orbea Onix


CAAD9の次に手に入れたフレームはオルベア社のオニキスというモデルです。オルベアはスペインの最大手自転車メーカーで、特にフラグシップモデルのオルカは北京五輪の優勝車で、その溢れる造形美に日本でも高い人気を保っています。僕には貧乏人根性が染みついていて最上級製品にはいつも手が出ないので、今回も姉妹モデルのオニキスに落ち着きました。CAAD9がクールでやや大柄な現代的アメリカン・ボディだったのに対して、スペイン生まれの小柄なオルベアのボディには成熟したヨーロッパの雰囲気があり、とりわけ黒とオレンジのオニキス2008年モデルでは灼熱のスペインらしさが際立って、マシンという機能を超えて血の通った体温のようなセクシーさを感じさせます。
フルカーボンとしては重めのフレームで、実測するとアルミのCAAD9より50gほど重い重量です。この重さが走行安定性に良い面での貢献をしており、反応の早さもあって、巷の評価は特に遠乗りで高いものがあります。さらにオニキスは翌2009年には更なるフルモデルチェンジをして中国工場に移管されるので、この製品はスペイン製カーボンとしては最終ラインとなったようです。

このフレームでロードレーサーを組むに当たり、CAAD9からパーツを移すのが基本路線だったのですが、シノマ5600系パーツを集めにかかったのはCAAD9とオニキス2台が使えるように、しかも全体の負担を抑えながらパーツの共用も視野に入れた早期完成の方策として最も現実的に思えたからです。だからカンパにはしないと周囲に決断を公言しながら、その実できればオニキスは欧州的な色合いを濃くしたいという夢も根っこの所では捨て切れていません。CAAD9を実質グレードダウンに導くことの忍びなさも心の隅に負担として残ります。だから何か出物パーツでも引き金になると、一気に構成は変わるかも知れません。とりあえず2台のパーツ構成を現在進行中の計画として添えておきます。


The frame I obtained next to CAAD9 is Orbea Onix. Orbea is one of the largest bicycle manufacturers in Spain, and its flagship model, Orca, is the winner in Beijing Olympics and its beautiful shape of form attracts many Japanese fans. As for me, since I mentally cannot eliminate the behavior under poverty, I seldom reach top-of-the-line models, and again in this case, I ended up with the sister model called Onix. In contrast to CAAD9’s modern yet bigger American body, Orbea’s smallish España body emits the scent of Europe, and black-orange Onix 2008 frame carries more human sexiness than mere mechanism.
For a full-carbon frame, Onix actually weighs 50grams more that aluminum CAAD9, but this heavy body contributes in the highly steady drivability coupled with the excellent responsiveness, and is very favorably reputed especially for longer rides. Onix executed a full model change in 2009 to be transferred to their China factory, therefore the 2008 model was the last product version of Spain-made carbon frame.

In order to build a road racer around this frame, I intended to remove the components from CAAD9 bicycle, but the reason why I obtained some Shimano 5600 parts (shifters) was because I wanted have two bicycles in workable form as soon as possible within the limitation of the budget. On the other hand, my real wish is to finish Onix rich with European flavor as much as possible, and I am not sure if I can keep avoiding Campagnolo. Attached above is the list of components for two bikes under the current planning.

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