Thursday, September 1, 2011

ケンタウルUTクランクセット – Another Centaur UT Crank Set


今、僕の手元にはもうひとつカンパのクランクがある。使用を断念した105ノーマルクランクがまだ処分できていないのに、ケンタウルのコンパクトクランクをもうひとつ買い込んだ。その理由は後に譲るとして、今回は僅か大枚一枚というアルミクランクの新品に遭遇して、これをキャノンデールに載せる最終版と決断した。この選択はしかし不満を残す。せっかくカーボンフォークと揃えて黒いパーツで外観を精悍に締めるコントラストを醸してきたのに、このチェーンホイールではフレームと同調してギンギンに金属っぽくなってしまうのが悩ましい。とは言えやれることはそんなにないし、それはほぼ諦めるしかないだろうと考えていた。

ところがどっこい、ネットを小まめに見ていると、掘出し物に出くわすこともあるようで、先日フルクラムの中古チェーンリングを見つけた。ちょっと珍しいよね。もちろん色は黒で、50+34Tが揃う。そこで僕は現物を確かめにお店に出向くことにした。2chの書き込みでは「盗品を売っている」とか「くず鉄にするような代物に高い値札を付けている」とか、悪評紛々のサイクリーだから不安もあった。僕が行ったのは比較的新しい相模原店で、パーツ類の在庫は豊富ではないが、店内の大半が自転車の展示で占められており、見て回るのは結構楽しい店だった。
問題のチェーンリングは使用の形跡がほとんど感じられない良品で、小枚3枚ならと悩むことなく即持ち帰った。カンパニョーロとは同じ形状の製品なので、クランクにぴたりとはまって、これで一件落着だ。

やっと完成したばかりのCAAD9だが、もう少しパーツを揃えて組み替えに入るつもりにしている。このクランクの他はシフト系をシマノの5600でまとめるややダウングレード方向ではあるが、実質同レベルの性能維持という目論見で、心はその先に僕を待っている2台目への浮気!ということです。


I’ve got another Campagnolo before selling off Shimano’s 105 normal crank set. I encountered with a Centaur compact aluminum set for only a grand (10k Yen), and I concluded that it was ultimate for my Cannondale.
This decision raised a slight concern though: The carbon chain-wheel in black-color was ideal matching with the carbon folk to form a tight and intrepid appeal of my bicycle contrasting CAAD9 aluminum body. The new aluminum crank actually steers it to the opposite direction resonating with the glossy CAAD9 color. I thought I had to live with it anyway because there would be little to do.
An unexpected progress was the bonus of continued cruising on the net as I found Fulcrum’s compact chain rings the other day. These items were rather unusual, and both of 50T and 34T rings were available in black color, so I visited the shop to check them out. The components looked almost unused, and I immediately decided to buy them. Fulcrum models are equivalent to Campagnolo chain wheels, therefore they fitted in my crank as the perfect solution.

I plan collecting some more components to replace with those in the current CAAD9. Beyond the crank would be Shimano 5600 series derailleurs and shifters, eventually a slight downgrade but maintaining the fundamental performance level. The removed components will be for the second body that now occupies my mind as the affair with Cannondale is over.

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