8月下旬、バイロイト祝祭劇場から楽劇「ワルキューレ」がハイビジョン5.1サラウンドで生放送されるというのを、リスニングルームに籠もってしっかりプロジェクターで鑑賞した。まず冒頭、弦が鳴り始めるとその響きの生々しさに引き込まれ、距離感を一気に失う。オーケストラが何しろ見事だ。
幕が開くと神話の世界が何やら現代風の舞台だ。細部まで鮮明な映像、そして歌手のアップも多いカメラワーク、ここまで物語を良く理解させてくれる「指輪」は観たことも聴いたこともない。ワグネリアンではない僕にも質の高い舞台が楽しめる。
逆に歌手が見えすぎるため、近親愛のジークムントとジークリンデがお互い巨漢のカップルでイメージに合わないという人もいると思うが、この長丁場をしっかり歌いこなせるのはこの体躯があるからだと思い知らされるところでもある。今にも死にそうな椿姫が全然痩せ細っていないのはいつものことで、その逆説を乗り越えてこそのオペラファンなんでしょうね。そのあたりの話題を続けさせてもらえるなら、僕としてはブリュンヒルデの髪型を何とかしてほしいと思った。炎の赤は良いとして、年寄りのカツラじゃないんだから、やはり情熱的に波打つウェーブでしょう。
幕間が1時間ずつ2回あって、バイロイト詣には相当な覚悟が必要というのも分かった。カーテンコールで圧倒的な喝采を受けていたのはジークムントのヨハン・ボータとジークリンデのエディット・ハラー、そして指揮者ティーレマン。これは正当な評価だと思う。とにかくたいした時代になったものだ。
The live broadcast of Wagner’s Walkure in HD and 5.1 surround from Bayreuther Festspiele was transmit in the late night on August 21. I watched it fully prepared over the projector screen in my listening room. The vivid sound of strings in the beginning was so terrifying that I was immediately trapped and lost the distance. The performance of the orchestra was outstanding.
As the curtain opened, the mythical stage was rather contemporary with clear resolution in all details, and I have never seen “The Ring” in depth so digestibly before. This stage of quality was absolutely exciting to watch even not being a Wagnerian myself.
On the other hand, as the camera closed up the singers, some people might find somewhat conflicting to their imagination in recognizing the physical size of the bodies of Siegmund and Sieglinde. To me, it evidently owed to their physical structure for the characters to successfully sing through this long masterpiece. The dying Traviata is almost never a slim character in the opera, and only by overcoming this paradox, you will be a true opera fan! If I may continue this topic, I would hope the hairstyle of Brünnhilde different: While the flaming red was right, its shape looked like a typical fixed wig for old woman. The passionate hair should be waving in my opinion.
2 intermissions were 1 hour long each, and I found it required some determination to participate this ceremonious and almost religious event. The biggest applause at the curtain calls was given to Johan Botha as Siegmund, Edith Haller as Sieglinde, and Christian Thielemann the conductor. I thought it was a fair reaction.
This broadcast was indeed an epoch.
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