Saturday, November 20, 2010

Tokyo Cathedral and Schütz Choir - 東京カテドラルとシュッツ合唱団

19日はシュッツ合唱団の「レクイエムの集い」に誘われ、何十年ぶりかで東京カテドラルへ行った。元々残響は長過ぎるし造形的にも無機的で僕はあまり好きではないのだが、オルガンが新しくなったと聞いていたので、一度行ってみたいと思っていた。
今回の催しはその年に亡くなった人を偲ぶ弔いの集いとして毎年行われる演奏会で、演目の中ではバッハのモテット「イエスは我が喜び」が聞き慣れた曲だった。バッハのテキストが持つドラマ性の濃淡を表現するまでの力感はなかったが、それでも細身でスマートにまとめない厚みがこの合唱団にはあるのが良い。合唱が前方で歌っているとその声は四方から聞こえるくらい響いて、定位感はあまりない。ポジティブに言えばこの空間の良さはその浮揚感だと思う。
素晴らしいと思ったのはドヴォルザークの「聖書の歌」だ。テノール独唱とオルガンの曲で、ツェーガー・ファンダステーネは相当な年齢だと思われるが、声質、声量とも一級のテノールと納得できるし、残響が邪魔になる感じはなかった。
オルガンはイタリアのマショーニ製で、低音から高音まで均衡の取れたモダンな響きをしていた。当日のオルガニストは椎名裕一郎で、メンデルスゾーンのオルガンソナタ第一番が演奏された。
シュッツ合唱団は僕が大学でルネサンス音楽に傾倒していた頃、当然シュッツはそれなりにマイナーな作曲家だったわけだが、すでに地道な活動していたのをよく憶えている。合唱団の指揮はリタイアされた淡野弓子さんが今も元気に声を出していらっしゃるのを見ると敬意を表したくなる。


On the 19th, a friend of mine invited me to Schutz Choirs’ Requiem Gathering, and I went to Tokyo Cathedral after a break of a few tens of years. Essentially, I don’t much appreciate this cathedral because the reverbration is excessive and the form of its interior is simply inorganic, but I had heard that they renewed the organ, and I was interested in visiting once again.
The event was annual for the condolence of some people died in the year, and this time Bach’s motet No. 227 “Jesu, meine Freude” was the only familiar music for me. The Choir sang in front of us but the voices cames from all directions with reverbrations, and you might wonder they are up above somewhere. Positively speaking, this sense of floating is a good feature of this cathedral.

The most impressive was Dvorak’s “Bible Songs” for tenor and organ. Zeger Vandersteene looked quite old, but the quality of his voice still belonged to those in the premium class tenors, and the cathedral reverbration was not obtrusive at all in this case.
The new instrument by Mascioni was made in Italy, and it sounded modern in tonality and well balanced from the bottom to the top. The organist, Yuichiro Shiina played Mendelssohn’s sonata No. 1.
Schutz Choir, as I recall it, was steady in their early activity when I was in to the renaissance music in my university days so many years ago at which time Schutz was not a composer widely recognized. Now that Ms.Yumiko Tanno has ceased to conduct the choir, it is nice to note with a respect that she still continues to sing herself today.

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