eyes on Japanese culture, art, travel and technology in more visible pictures ... and ultimately bike-riding
Monday, October 11, 2010
Chagall and Magic Flute – シャガールの魔笛
日曜日に東京藝大美術館にシャガール展を見に行った。翌日が最終日という大詰めで、しかも三連休の真っ直中という状況から予測はしていたが、会場は超満員の盛況、絵を見る観客の列が毎分30センチくらい前進するという忍耐が問われる鑑賞となった。
この美術展のハイライトはモーツァルトの歌劇「魔笛」なので、僕としては腰を据えておもむろにひとつひとつの絵を賞味するのになんの苦痛もなかった。シャガールがパリのオペラ・ガルニエに天井伽藍画を描いたのは1964年で、今回の「魔笛」はその直後にニューヨーク・メトロポリタン歌劇場に依頼されてシャガールが舞台デザインに着手したものだ。シャガールは舞台のみならず、衣装やあらゆる細部にまで綿密に構想を練っていたようで、パパゲーノの衣装などまさに意を得たりという感じだ。かくも色彩的でファンタジックな魔笛なら、50周年の2017年あたりに復刻上演してくれないかなあ・・・
On Sunday, I went to the Museum of Tokyo University of Arts to see the exhibition of Chagall. Because it was one day before closing and also in the middle of 3-day holidays, I had expected it, but the venue was completed packed and the line of people to watch the display lazily moved only one foot per minute or so, which demanded us a patience.
The highlight of this exhibition was Mozart’s “Magic Flute” that Chagall designed the entire stage for Metropolitan Opera in New York right after he drew the ceiling picture of Opéra Garnier in Paris in 1964. Watching these dessins slowly one by one was opposite from any pains for me. Chagall not only designed the stage but also the costumes and the likes with great care in details. Papageno’s costume is a good example of perfection. My best wish is the reproduction of this performance with abundant colors and fantasy in 50th anniversary in New York that comes in 2017.
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