10月に入るとすぐにロンドンからCDアルバム2巻が届いた。ガーディナーのバッハ・カンタータ全集の最終配布となる12巻と18巻で、思いの外早い到着だった。アルバム番号とBWV番号から曲を捜せるインデックス・シートも入っていた。
12巻では「恐れ」と「希望」がアルトとテナーで語り合うちょっと風変わりな60番が興味深かった。このアルバムの最後は140番「目覚めよ」だ。
18巻はクリスマスと公現節のカンタータが集められて、賑々しく63番で始まる。65番も名演だと思う。
それにしても200にも及ぶ曲を1年間で歌いきってしまう団体というのは想像を絶する力量だと思う。練習する暇などありそうに思えないのだが。
Immediately after the calendar flipped the page to October, I received from London the delivery of 2 CD albums: The volumes 12th and 18th of Gardiner’s Bach Cantatas that conclude the series finally. An index sheet was included for handy search of titles from either the volume number or the BWV number.
In the volume 12, No. 60 “O Evigkeit, du Donnerwort II” was interesting with unique dialogues of “Fear” and “Hope”, sung by an alto and a tenor. The last piece in this ablum was No. 140 “Wachet Auf”!
The Volume 18 is the collection for Christmas Day and for Epiphany that starts cheerfully with No. 63 “Christen, ätzet diesen Tag”. I think No. 65 “Sie werden aus Saba alle kommen” is an excellent performance.
By all means, how could a group manage playing almost 200 cantatas in only a year? Their ability is beyond the imagination, considering how much time left physically for practicing each of them!
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