2日目は小淵沢を起点に佐久平まで、小海線沿いのルートを走り、あとは電車とバスを乗り継いで草津温泉に入るという計画だ。草津へは軽井沢からの路線バス(北口)、スパリゾートライナー(南口)とも16:30発なので、遅くとも佐久平で15:50の新幹線に乗る必要がある。獲得標高は500m程度、最初の20kmだけの登坂なので、ランチ込みで5時間くらい見ておけば、僕の脚でもたっぷりお釣りは来るはずだ。
最初は小海線の下を並行して清里まで走ろうと思っていたのだが、折角なら八ヶ岳高原道路という昔は有料道路だったルートも起伏が少なくて眺めも良いからと、そちらを走ってみることにしたので、小淵沢駅より少し上にある道の駅でドリンク類を補給し、ここから登坂開始。天候はパッとしない曇り空だったが、すぐに雨がパラつき始めた。 しばらく登って森の駅を過ぎると道が少し平坦になって脚休めできる。しかし清里まではいずれにしても登り基調の行程と考えた方がよい。
雨はパラついた後、止んでいたのが、やがて雷鳴が聞こえ始める。遠くの響きが徐々に背後から追っかけられるようになり、雨脚も強まったので雨具を着込む。天女山入口の交差点で右に下れば甲斐大泉の駅だが、やはり清里までは行ってみようと考える。
連休最終日なのにこの道路を走る車は少なく、自転車乗りとしては走りやすい状況ではある。但し景色を楽しむような天候ではなかったのが残念。清里まではもう少しだからと気持を奮い立たせて登り続けると展望台のような場所があった。それは山梨県立まきば公園で、周りの眺めを楽しめるドライブ中の休憩スポットだ。
高原道路は清里の先で141号線に合流するので、そのまま進むのが本来だが、下り道になる野辺山から先の小海線沿いをこの天候で走ることもあるまいと、清里駅に下山を決めた。このダウンヒルはほとんど一直線で、60km/hくらいで飛ばして駆け下り、気持ち良すぎだ!ビショ濡れで駅に到着すると、蒸気機関車が鎮座していたのでわが愛車とツーショット一発。ここからは輪行となる。
本日の走行時間1h35m、距離18.3km、平均速度11.6km/h、獲得高度630mでした。
The plan for
the second day was to run from Kobuchizawa to Saku along Koumi Line, and then
Karuizawa to Kusatsu by bus. In order to get the last bus at 16:30, I need to
arrive at Sakudaira sufficiently before 15:50 Shinkansen train. This should be
manageable considering the hill climb is limited to the first 20km with only
500 meters in altitude.
I had thought
of taking the lower road to Kiyosato, but another suggestion was to take
Yatsugatake Highland Road without many ups and downs while offering great views.
So I went to Michi no Eki (Station on road) that was located slightly upper
than Kobuchizawa train station. I bought a couple of bottled beverage there and
started climbing. The weather was truly cloudy, but it started raining soon.
Passing by Mori no Eki (Forrest station), the road got flat for a while but
Kiyosato was in the ascending direction anyway basically.
While the
rain coming and going, I heard thunders in addition far away, and they sounded
following me in the back. The rain got stronger and I had to put my rain wear
on. At the crossing of Mt. Tennyo, I could take the right road down to
Kai-Oizumi station, but I felt like continuing at least up to Kiyosato which must be only a few more kilometers away.
Despite the
last day of Golden Week holidays, this road was almost empty, and it was good
for bike runners (although I met only one). The weather was not inviting the
views around, but I arrived at a vista point called Makiba Park.
The Highland
Road joins in the end with R141 going forward, but I thought there was not much
point in running further in this weather along Koumi Line, and decided to
descend to Kiyosato Station. This downhill was exactly straight and my bike
exceeded 60km/h in velocity going down, which was exciting. At the station, an
old locomotive was displayed, so I took a shot of it with my bike side by side.
The gain of
Day 2: 1h35m in time, 18.3km in distance and 630m in altitude.
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