ある建物を見て以来、その印象が脳裏から消えない最たる例はバルセロナの聖家族教会なのだが、ここしばらく東京の新しい建築物でふたつ、そんな印象を持ったのがミキモト銀座2とTOD’S表参道だ。TOD’Sは去年の春に表参道ヒルズで仕事をする機会があって、その時初めて見た。予備知識のない僕にはこれらは何の関連性もないものの、それぞれちょっとmasculin/fémininな雰囲気の対比があって、仲のよいカップルみたいにお互いの作風がずっとオーバーラップしていたものだ。最近になってそれらが伊藤豊雄という建築家の作品であると知った。安藤忠雄がほとんど機能としての造形であるのに対し、この人は現代的様式美と若々しさのバランスとでも言うのか、外壁での遊びが魅力かな。ファッション関係のビルとしてのアピールはとても強いと思う。
The impression or the vision of a building, once encountered, is sometimes too powerful to be erased from your brain, and for me the most distinguished example is Sagrada Familia in Barcelona. For a recent while in Tokyo, two buildings that happened to reside in my mind are Mikimoto Ginza 2 and TOD’S Omotesando.
I saw TOD’S for the first time in the spring last year when I had a chance to work in Omotesando Hills. Two buildings had no connection each other without specific knowledge about them, but each revealed masculin v.s. féminin atmosphere and overlapped in me just like an intimate couple. I learned very recently that they were designed by the same architect, Toyoo Itoh. My favorite Tadao Ando’s style is always almost purely functional, and in contrast, what’s fascinating with this architect is amusing play in the syle, a balance of modern form of exterior and a flavor of jeunesse.
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