Wednesday, March 24, 2010

Pelleas et Melisande – ペレアスとメリザンドを聴く


米国から歌劇「ペレアス」全曲ディスクが届いた。コヴェント・ガーデンのブーレーズ盤で、評価は良さそうだった。6月、初演劇場での本番鑑賞に向けて予習をしておこうと購入したのだが、あいにく中の小冊子は薄くて、ストーリーの概要が場面ごとに書かれてはいるが、肝心の歌詞は付いていなかった。急遽、次善の策として図書館からCDを借り出すことにした。そのディスクは何と1953年録音のジャン・フルネ指揮、ラムルー管弦楽団、ペレアス役はカミーユ・モラーヌという年代物だった。並行してネットを検索すると、ちゃんと台本が網羅されたサイトもあった。全スコアもあった。でもまずは歌詞の翻訳を中心にウェブ画面も見比べながら聞いてみる。
なぜか50年古い盤の方が落ち着いて聴け、それはおそらく稀有な名演であろうと感じるのだが、ドビュッシーの歌劇は率直に言えば、僕にとっては抑揚とか高揚感がなく、とりつく島もないような曲で、つくづく自分向きじゃなさそうと意気消沈する。こうなると後はガーディナーの手腕に期待するしかない。まあこういうのも料理同様、訓練で味を理解するようにもなるから、まずはストーリーとセリフを消化したら、様子も変わるかも知れない。オペラ・コミックでは時差ボケも取れているので、居眠りはしないと思うけど・・・



The CD of opera “Pelleas et Melisande” arrived from the States. It is Boulez/Covent Garden performance and seemed well reputed. This is for the preparation of the evening at Opera Comique in June where this opera was debuted, but the booklet attached with the disc was very slim and only included the summarized story but no rylics. My immediate measure was to borrow another CD set from the regional library. It was the classic 1953 recording by Jean Fournet and Concerts Lamoureux with Camille Maurane as Pelleas. Also, I found the complete score in the net, as well as various libretti, and I started listening as I watch mainly the Japanese translation in the booklet and occasionally the monitor screen.
Somehow 50-year older version was more comfortable to listen to and I guessed it was a rarely good performance, but frankly, this opera by Debussy to me was difficult with no obvious intonations or sense of exaltation. Felt rather depressed myself not understanding where to start biting it. The rest I would rely on nothing but Gardiner’s brilliance. This sort of things are, like the taste of unfamiliar foreign dishes, learned by repeated training, and so I will see after digesting the story and the dialog first. By the night in Opera Comique, I should have got rid of the jetlag, and won’t be sleeping…

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