Membranというレーベルから古い演奏の厖大なコレクションが驚くような価格で出ているのをHMVのサイトで見て、ハスキルのバッハでも聴いてみようかと思い、さらにグールドとメニューインのセットを買った。どれも10枚組でたったの1132円、凄い時代になったものだ。
グールドのアルバムにはCBSデビューした1955年のゴールドベルクより1年前にカナダのCBC放送が録音したゴールドベルクが含まれている。その存在は前から知ってはいたので聴きたいと思っていた録音だ。この演奏は55年ほどの強烈さはまだ見せていないようで、片鱗が見えるという所だろうか。演奏時間も38分20秒に対して、42分29秒かけている。録音の状態がやや悪く、音の歪み方から想像するに、テープではなくレコード音源からのコピーなのではないかという気もする。セットの2枚目には55年版も入っていて、これはCBSの純正CDと比較をしてみたが、音は明らかに違う。音量はMembranの方が少し大きい。そして低音方向に太い音質バランスだ。アルバムには解説など一切ないので、Membranのことも音源のことも何も分からないが、サイトで検索してみるとドイツの出版系の会社のようで、音楽や映像はライセンスをクリアしたものと簡単な記述がある。
配達されてまず聴いたのはハスキルのバッハだった。協奏曲ヘ短調BWV1056(1950年録音)はカザルスの指揮だが、あいにく録音が悪すぎた。2台のための協奏曲ハ長調BWV1061(1956年録音)は何とゲザ・アンダとの共演で、こちらはなかなか楽しめた。
メニューインの1枚目もバッハのニ短調BWV1043で、実は相方のバイオリンがジョコンダ・デ・ヴィートという豪華キャストに釣られてこのセットを買い物カゴに追加した。演奏はバロック復興運動以前の緩いバッハということになるだろう。アルバムの中にはバイオリンソナタの3番(1951年録音)、4番とシャコンヌ(1934年録音)もフィーチャーされていて、こちらは60年以上経てなお素直にバッハの音楽に傾倒させてもらえる演奏だと思う。
取り敢えずバッハだけ駆け足で聴いてみたところだが、都合30枚を全部聴き終わるのはいつになるだろう?
I saw in HMV site that the label called Membran released enormous collection of historic recordings for surprisingly bargain prices, and was interested in Clara Haskil’s Bach. I actually ordered 3 box sets including Glenn Gould and Yehudi Menuhin. Each 10 CD box set sells for only 1132 Yen. Now is an amazing time for old listeners!
Gould’s box include Goldberg Variations recorded by CBC in 1954, one year before he made the phenomenal debut recording for CBS in 1955, and I had heard of the recording with a great interest. This performance was not as sparkling as 55’s while it hinted his development to follow. Gould played Goldberg in 42 minutes 29 seconds here in contrast to 38 minutes 20 seconds in the 1955 album. The recording quality is a bit annoying with some distortion that sounded as if the master was a vinyl disc rather than a tape. 1955 performance was actually included in the second disc of this box, so I made a comparison to the genuine CD ablum released by CBS. The sound was apparently different. Membran version was slightly louder in volume and also had more bass in regard with the tonal balance. The box had no information regarding Membran itself or the sound sources, and I could only vaguely find in the website that they are a German book publishing company and that the music and the video were claimed to have cleared the license.
Upon the delivery, I first listened to Haskil’s Bach. The F-minor concerto BWV1056 was conducted by Pablo Casals but the recording was not quite telerable unfortunately. C-major concerto for 2 klaviers BWV1061 was with Geza Anda, and I enjoyed this performance very much.
The first CD of Menuhin’s box was also Bach, D-minor concerto BWV1043, and the partner violinist was Gioconda de Vito. This gorgeous coupling was actually the reason why I put this box in the shopping cart. The performance itself was a kind of relaxed Bach before the movement of reconstructing Baroque music came, I would say. The box also included violin sonatas No. 3, No. 4 and Chaconne, and they were the music even after more than 60 years that draws us direct into Bach’s world.
I have just picked Bach to listen first, and have no idea how soon I would finish the total 30 discs.
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