Monday, January 10, 2011

VIVAT LEO!

年明け早々、いいレコードに出会った。ルネサンス期の音楽なので、関心のある人は少ないと思うが、ジョシュア・リフキンが指揮しているというので興味津々だった。しかもSACD盤だ。年末にその新譜情報を見つけて、米国アマゾンを見ても取り扱いがなかったのだが、幸いHMVで入荷予定となっていたので即発注した。
メディチ家出身のレオ10世は法王庁を財政破綻に導いた他方、芸術への手厚い保護をした法王で、彼にまつわるモテットでこのディスクは構成されている。カペッラ・プラテンシスはジョスカン・デプレを中心に活動を始めたグループとのことで、僕は初めて聴いた。合唱は磨き抜かれた感じで見事だ。リフキンが歌の中に極限まで緻密な表現を目指して音楽を構築していることが、バッハ同様ここでも分かる。
録音も素晴らしい。声の粒立ちが生々しく、サラウンドにはかすかな響き成分を取り込んで、目立たないくらいに縦方向の奥行き感を生み出している。


This was a superb record for the start of the new year. Only few people would be interested in renaissance music, but I came across with the new release information of Joshua Rifkin in late December. And it was an SACD as an extra benefit. Amazon did not carry it, but HMV had a scheduled import, so I immediately placed an order.
Leo X is the pope came from the Medicis who brought the Vatican to a financial disaster while he was know for his extensive protection of arts and artists. This disc consists of motets composed in his day and mostly for him. Capella Pratensis is a group formed to focus on Josquin Desprez’s music originally, and this was the first time for me to listen to them. The chorus was very refined, and I can feel the approach of Joshua Rifkin to aim ultimately precise singing technically and musically in order to express the essence of music, whether it is Bach or renaissance music like this.
The recording is super, too. The voices are very real with utmost clarity and the surround channels subtly pick reverberant elements to contribute in the sense of depth in the front-back axis.

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