Friday, June 26, 2009

フジタ礼拝堂 – Chapelle Foujita et Reims

TGVでパリ東駅から45分のランスに行ってきた。ノートルダム大聖堂は荘厳な大きさの中に落ち着きというバランスを感じさせる教会だった。修復も行われていたが、痛みはかなり大きいと感じた。今回の旅ではいくつかの教会を訪れ、まるでステンドグラス巡りのようだが、ここのステンドグラスは美しいと思う。シャガールのステンドグラスは教会の一番奥にあり、全体に青の世界の中でマリアの周囲には緑色が配されていた。左隣方向には優美なジャンヌ・ダルク像が置かれていた。



やや遠いと感じるが歩いて午後はフジタ礼拝堂をめざす。途中、墓地を過ぎるとG.H.Mummのオフィスと表示される邸宅があるが、この一大シャンペンメーカーの社長こそがかつてのフジタのパトロンで、その隣の敷地を譲り受けて作られたのが礼拝堂だ。
庭は一面緑の芝生でその中に可愛らしいチャペルがある。左壁中程にフラ・アンジェリコを思い起こさせる受胎告知があり、正面にキリスト生誕、左壁に受難・・・と物語が進む。礼拝堂のステンドグラスはフジタらしい線的な描写が随所に使われ普通とは違ったステンドグラスなので将来の修復は大変にならないのだろうか。案内人のおじさんは昼食でアルコールも充分入っているのか、饒舌に上機嫌そうだったので、僕も不十分なフランス語に英語を交ぜながらいくつか質問した。最後に「写真は禁止ですよね」と確認したら、「いいから、いいから」と黙認してくれたのがラッキーだった。こういう時は数フランのチップをさりげなく渡すのがスマートなやり方のようにも思ったが、スマートでない僕はついそれを躊躇してしまった。
そういえばこの日の夜はオペラ・コミックでの「カルメン」の最終公演日となっており、45の映画館でその中継上映が組まれていた。たまたま大聖堂に行く途中にGaumondという映画館があり、そこには案内のポスターが貼られていた。




We visited Reims by TGV which took 45 minutes from Paris East. Cathedral Notre-dame was solemnly large but retained quietly intimate balance with it. The restoration was going on but the damages appeared rather wide-spread. We have visited several churches in this trip, and it eventually looks like a tour for stained glasses. I thought this Cathedral’s windows were exquisite. In the very end of the Cathedral was the stained glass by Chagall and it as a whole represented a very blue-colored world. On the left in contrast was Maria surrounded in green, and further in the left was the very elegant statue of Jeanne d’Arc.
The way to Chapelle Foujita may look a little too long for a walk, but we walked as we normally do. Passing through a cemetery, a large mansion showed up in our sight on the left which said the Office of G.H.Mumm, one of the largest Champaign manufacturers. The very president was Foujita’s patron in the old days and Foujita was offered this piece of land to build a chapel.
A cute chapel sits in the green lawn. As we go in, we see the Annunciation on the left wall that reminds us of Fra Angelico, the Birth of Jesus in front, the Passion on the right, and the story continues further.
The stained glass of this Chapel had fine lines of drawings as characterized by Foujita, and I wondered if it could cause a difficult restoration in the long future. An old gentleman was the guide in this Chapel and he talked lot of things in a good temper as he seemed to be back from good lunch and enough wine, and luckily he was so friendly that he did not keep my camera under his strict surveillance.

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