Sunday, October 30, 2011

Ensemble 14 演奏会


今日は第一生命ホールまでEnsemble 14のコンサートに行った。何しろバッハのカンタータを4曲も演目に組んでいるというのが面白い。もともとは我々が先日歌った80番のカンタータを他の合唱団の演奏で聴いてみたいという動機だったのだが、自分にとってはある種衝撃の発見だった。
このホールは初めてだったが、中規模でステージに程良い近さがあり感じの良い空間だった。楽団は最小構成で楽器は現代楽器を使っていた。恰幅の良い指揮者が紡ぎ出す音楽はバッハと言っても緊張感やストイックさよりおおらかに踊るような肌触りの音楽で、ふと南ドイツから北イタリアまで国境を越えたようなバッハなんじゃないかと思った。後で辻秀幸氏の経歴を読むと、ご本人がテノール歌手でしかもイタリア修行されているので、そんなところに肌合いが出ているのかも知れない。
最初の合唱を聞いた瞬間から、この合唱団はテノールが力あるなと感じた。普通アマチュア合唱団と言えばどこも男声特にテノールは人手不足で補強に苦労しているものだが、ここではどうも様子が違う。演奏を聴くにつれて次第にその訳が判明するのだが、何と言っても凄いのは団員が交代でソリストのレチタティーヴォやアリアを歌いきってしまうところだ。もちろんそれぞれ力量にバラツキはあるが、それがまたアマチュアが作り込んだ音楽らしくて聞いて楽しい。メリスマを鏤めたバッハのアリアをしっかりこなせる人やエヴァンゲリストも務まりそうな言語表現力を発揮する人もいて心強い。
80番を歌った2人のソプラノの声質はとても美しくチャーミングだった。そんな訳で個人個人の力量がチームの質を作っている、バランスされたハーモニーを持っている合唱だった。


I went to Daiichi-Seimei Hall for Ensember 14 (Vierzehn) concert today. What was most interesting was that they played 4 cantatas of Bach. My original intent was to listen to somebody else’s performance of No. 80 that we had played about a month ago, and this group was for me a remarkable discovery.
It was my first visit to Daiichi-Seimei Hall, a medium size hall with intimate proximity to the stage with comfortable atmosphere, and the minimum size of the orchestra was using modern instruments. The conductor was fatty who wove Bach’s music with gently dancing touch rather than stoicism or tensions. I somehow imagined Bach’s version in southern Germany to Italy across the border. Later, I learned that the conductor, Hideyuki Tsuji, was a tenor singer himself and had studied in Italy, and that might be where the flavor came from.
The moment I listened the first chorus of No. 180 cantata, it was obvious that the tenor had high ability in the chorus. Generally speaking, tenors are scarce and most chorus groups struggle to find more tenors to be added, but the situation looked very different here. Their performance gradually explained why as we listened. Most astounding was the fact that each chorus member one after another sang a solo part, recitativo or area, and of course their ability was not always even, but it amicably displayed how the amateurs created the music. Two sopranos who sang No. 80 cantata had really beautiful, enchanting voices. Individual’s ability formed the quality of the team indeed in the balanced harmony.

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