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Friday, October 7, 2011
A Step to Shimagnolo – シマニョーロへの一歩
Onixのワイヤリングを始めました。カーボンハンドルを手に入れようと画策中なのですが、とりあえずショートリーチ、シャロードロップのバーがあるので、これにSTIレバーを取り付けて動作確認です。ケーブル類は先日説明した通り、ブレーキ用はJagwire、シフト用はシマノですがSISアウターはフレームに合わせてオレンジ色にしました。
ST-5700とアルテグラのRD-6700はすでにCAAD9に積んで実績を見ていますが、フロントのFD-6700はここで初めて組み込みです。ところがこれが期待通りに決まりません。いろいろ観測してみるとどうもストロークが足りない感じで、メカ自体が横移動のスパンを充分にこなしていないようです。中古品なので既にくたびれている状態かも知れません。このFD-6700は従来ネジ止めで分解可能だったチェーンステイの部分が固定されてしまい、取り外すにはチェーンを一度切らざるを得ないので、僕は好きになれない製品だと思っていました。
切羽詰まって、取り出したのはたまたま数日前に落札したばかりのカンパニョーロ・コーラス11Sです。フロントと言えどもストロークの違いはあるので、シマノのシフターでこれが制御できるのか全くわかりませんが、可動メカの梃子に相当する部分の寸法を測ってみると、ワイヤーの引きに対してストローク不足になるような数字ではなさそうだったので、この際試してみる価値ありと考えました。結果はインナー・ローもアウター・トップもうまく位置決めできたようです。カンパのディレーラーをこの時点で使うことは想定外でしたが、何ともタイムリーな結末ですね。
シマノとカンパニョーロという設計思想の全く異なる2社の変速メカを組み合わせて使うというのは相当な難儀も予想され、これを巷ではシマニョーロと呼んで長年これに挑む自転車乗りたちが存在します。機能の信頼性ではシマノの右に出るものはないとされながら、製品が発散する魅力(=セックス・アピール)でカンパを組み合わせたいというあたりがその主要な動機で、僕自身もそれに加えて軽量化も視野に一度はレバーとフロントをカンパで、リアとスプロケットはシマノという組み合わせを乗りこなしてみたいと夢想しています。
I started wiring for Onix bike using a short-reach, shallow-drop bar while hoping to get a stylish and new carbon bar. STI brake/shift levers were mounted on it and Jagwire for the brakes and Shimano SIS for the shifting were chosen as already explained. I got orange-color SIS outer casing to match with the frame.
ST-5700 and Ultegra RD-6700 were already proven when used for CAAD9 while FD-6700 front derailleur was being tested for the first time, which did not work as I hoped. Examining it closely, it seemed not traveling enough the span of its horizontal motion and I thought it could be because of the second-hand product.
As I had nothing to do with it, I picked up desperately the Campagnolo Chorus 11S derailleur that I happened to win in the bid just a few days ago. I had no idea if Shimano STI could manage controlling this Campy even if the front shift function itself is rather simple. I looked into the dimensions of lever mechanism of both products and thought their strokes won’t be extremely far apart each other, so I felt it was worth trying anyway. Eventually, it successfully aligned itself for both extremes of inner-low and outer-top positions. It was not exactly my intent to use a Campagnolo at this moment, but it turned out to be a timely purchase.
Blending two different bloods of Shimano and Campagnolo mechanically can introduce challenging issues because their engineering philosophy of shifting could be very different. Many riders have spent years to deal with this subject, and they call it “Shimagnolo”. It is generally understood that no other products are as reliable as Shimano’s when it comes to functionality, but the product’s appeal (sexiness) can be often the driving motives to use Campagnolo’s among may users. In my case, it exactly is the reason in addition to achieving lighter weight, so my plan after some period of time with Shimano shifting set is to blend Campagnolo front derailleur and levers with Shimano cassette and rear derailleur some day.
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