Friday, April 9, 2010

Sophie Milman – ソフィー・ミルマン@Blue Note



数日前、ソフィー・ミルマンのCDを聴きながら、何気なくブルーノートのサイトに入ったら、画面上に彼女の名前が見えた。「えっ、どうなってんの?」と、訳が分からず立ちすくむような一瞬がある。前回来日した時の記事でも出ているのかと高をくくって読み進むと、何と数日後に来日してライブの予定ではないか!それも9日からとなっている。ソフィー・ミルマンは5年くらい後にその成長ぶりを見てみたいと僕は思っていたのだが、偶然の悪戯だとしてもこうなったらライブには行くしかないと、一も二もなく予約ページに進んだ。それが今日出かけた理由。

ブルーノートに開場時間5時30分の少し前に着くと、自由席への案内順は20番を越えていたが、かぶりつきの最前列テーブルに座ることが出来た。アルバムジャケットの彼女は都会的でフォトジェニックな仕上げが素晴らしい出来映えだが、本当の雰囲気は少し違う。ソフィーのことを超美人と書き込んでいるのをどこかで見た覚えがあるが、実際はそんなこともなくて、ぱっと見30歳くらいの肉付きの良い親しみを感じさせる女性という印象だ。もちろん可愛いお姉さんだから、彼女を追って若いジャズファンが増えれば良い。彼女の魅力はジャズを軸としながら垣根のない音楽をやっているところだと思う。ロックも、シャンソンでも自分の土壌に溶かして歌える。スティングなんかきっとフィットするはず。

さてステージだが、目立ったのはサックスとドラムスで、特にジム・ドクサスはドラムスと言うかパーカッショニストとしてのセンスを感じさせる奏者で印象に残った。ディエゴ・リベラは確かにうまいのだがどの曲でもヴォーカルを横にしてソロで目立ちすぎに感じた。肝心のソフィーがそこに輪をかけるくらいに絡んで歌えると良いのだろうが、バランスとしてはおとなしい。歌う時に手でタクトを振るような仕草をよくしていたが、それが曲をマスターしようとまだ学習途上にあるかのような印象を受ける。むしろステージでオーラを発するようなスター的な振る舞いを習得すれば、ぐっと良くなるだろう。それでもバックの4人による「A列車」からの後半はファーストアルバム1曲目の「Agua」など、ノリも良くなって楽しいステージだった。彼女の話しぶりからすると、日本に来るのはとても好きみたいだ。「素敵な靴が買える」とも言っていた。約90分の初回ステージでした。
でも、ブルーノートはやっぱり贅沢な場ですね。


A few days ago, I was listening to Sophie Milman’s CD and just happened to browse into Blue Note’s site and her name came in my sight on the display. I was confused momentarily, and thought that it must be a note of her last visit to Japan, but reading more carefully, I realized that she was to come to Japan the following week and the live sessions starting on the 9th. Sophie was in my mind a singer whom I would go to find her mature singing maybe in 5 years time, but now with this strange fate even if it is a mere coincidence, I thought almost automatically I should see this live. That’s why I was out today.

Arriving a few minutes before the time to open the hall, I got the queue number of over 20, and still managed to sit at a table in the first raw. In Sophie’s CD albums, her photos are superbly photogenic being very urban and sophisticated, but the direct impression herself was slightly different. She appeared as a buxom and amicable character of about 30 years in a glance. She is definitely a charming, young lady, so it would be nice if many young people become jazz fans following her. I think one of remarkable properties of hers is that the foundation being in jazz yet she performs music borderlessly, digesting rock, chansons or whatever. Sting should definitely fit in her style.

The artists who stood out in the stage were sax and drums. Specifically, Jim Doxas showed a sensitivity of percussionist beyond a drummer, and it was impressive. Diego Rivera was surely talented, but in almost all songs, he appealed his solo, and sometimes more so than the singer. If Sophie could counterpoint to it with her voice, it must have been a great fun but she tended more reserved. She often had a gesture like a conductor manipulating a baton that gave an impression that she was still in the process of learning the piece of music. If she learns how to behave like a star creating unpredictable atmosphere, the stage will be even more exciting. The back quartet played “A-train” for a short break for Sophie, and after that the show was wonderful. It is good to know that she loves coming to Japan and especially enjoys buying wonderful shoes.
It was a 90-minute show, and as always, I felt that Blue Note was a live spot with luxury.

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