Sunday, May 2, 2010

La Folle Journée 2010 – ラ・フォル・ジュルネ

東京インターナショナル・フォーラムで今日から開催のラ・フォル・ジュルネに行ってきました。聴いたのは朝一番、9時半からバッハのチェンバロ独奏と午後4時半からヘンデルのアリアでした。特にソプラノのマリア・ケオハネさんとリチェリカール・コンソートの演奏会は出色でしたね。去年聴いて惚れ込んでしまったあの天性の声の美しさはあとから授かることはできませんが、歌唱技術も見事で、今日の曲の中では歌劇「ジュリオ・チェザーレ」からのアリア「嵐の海で」がすべての面で一番だったと思います。その次に歌った「アグリッピーナ」からの「ああ、不安が迫り来る」は予定調和のない極めて前衛的な進行をする音楽で、ヘンデルもこんな作曲をするのかと、これも強く印象に残りました。ここまでで今日の気合いを使い果たしたのか、続く「メサイア」から「大いに喜べ」では語るような歌いぶりで、もっと旋律を歌い上げて欲しいと感じました。最後に歌った「リナルド」から有名な「涙の流れるまま」もさらりと流すという感じで、これらのポピュラーな2曲が演奏会としては振り返って思うとアンコールだったのかなと思われるくらいです。とは言うものの、こんなに満足をいただいた演奏会は久しぶりで、彼女にはもっと来日してもらいたいと思います。Cホールが満席でした。
面白かった発見はここで使われたチェンバロが朝のコンサートと同じ楽器で、やや小振りなフレミッシュと思われるもので、艶やかさはあまり出てこない地味な音色で、誰の手になるものかは判りませんでした。


It was the opening day of La Folle Journée au Japon today, and I went to Tokyo International Forum. The concerts I chose were Bach’s harpsichord pieces from 9:30 first in the morning, and handel’s arias from 4:30 in the afternoon. In particular, the latter concert by Maria Keohane (soprano) and Ricercar Consort was superb. Not only the gifted, truly beautiful voice that I completely got in love with last year, but Ms. Keohane’s singing ability was outstanding, and I thought the best of the day was “Da tempeste”, aria from “Julio Cesare”. It was followed by “Pensieri, voi mi tormentate” from “Agrippina” that revealed quite avant-garde aspect of Handel with unexpected progress of melody and harmony, and it was equally impressive. After these, she sang “Rejoice greatly” of “Messiah” rather like talking lightly than singing that I wished more emotional singing passages of her. The last was the famous “Lascia ch’io pianga” from “Rinaldo” that again had a light taste, and looking back after the heavy two pieces, these popular arias were almost like encores of the concert. Still, this event was exceptionally satisfying to me and I sincerely hope to see her more frequently. The Hall C was completely full.
One thing interesting I noticed was the harpsichord used in this concert was identical to that used in the morning session, probably a Flemish slightly small in size and the tones were not so colorful, and there was no hint of who made it just by looking from outside.

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