先日、業界の大先輩の石井伸一郎氏がお見えになって、ついでにリスニングルームの測定をして帰られた。何しろ石井さんは響きの良い部屋はどうあるべきかをライフワークとして徹底的に研究されており、奥行き・幅・高さの理想比率が1:0.845:0.725となることを割り出されたり、響きをコントロールできる反射壁と吸音壁の組み合わせを石井式として紹介されたり、会社勤めを辞められてからも生き生きと走り回っていらっしゃる。オーディオルームというのは念入りに設計しても出来上がってみたらがっかりということも多々あるのだが、石井さんの技術屋魂の凄いところは、ご自慢の模型工作の腕で部屋やスピーカーの縮小モデルを製作して、その測定データと実際の部屋との相関性を突き合わせすることで、施工後の音響性能の予測性を飛躍的に高めたことだと思う。これは世界でも他に類を見ない着想と実績だ。
石井さんに相談されるマニアの方々というのは、概ね天井高が3.5mくらいの巨大なリスニングルームに世界の名器を揃えているような強者(もさ)たちが多いわけで、これまで見てこられた中では私の部屋が一番小さなリスニングルームだったに違いない。
測定結果では極端な特性の暴れはなかったが、低域がやや弱く、200-500Hzの落ちを補正するために試しにトーンコントロールで低域を6-9dB程ブーストしてみた。意外にも音が太ることなく好結果で聞けたのはちょっとした発見だった。高域は逆に2k-4kHzの出っ張りを指摘された。理想的には高域に向けて緩い下降傾斜がある方が良いとのことで、それはある程度の空間で特にクラシック音楽ではその通りと僕も理解している。
また測定時にローエンドで部屋とスピーカーがラトリングを起こしていたので、Thiel CS2.3の限界を超えた低域負荷を避ける25-30Hzのフィルタが望まれる。使いやすくお薦めのグライコはアキュフェーズのGD-48。これは78万円もする1/6-oct 80-bandデジタルフィルタ搭載の製品。ぐっと現実的にはBehringerあたりとのことだった。
昼食に刺身、カブのマリネ、魚介のパスタを作って差し上げたが、ワインは仕事ができなくなるからと控えられた。
Mr. Shinichiro Ishii, our great senior in the audio industry, came to see me the other day, and he took some measurement of my listening room. Studying how one could ensure the sound acoustically agreeable in a room has been his life work, and he established a theory of ideal proportion of listening room to be 1:0.845:0.725 for length/width/height, and developed “Ishii Wall System” consisting of reflective and absorbent panels that enables fine controls of room reverberation, keeping him even more active after the retirement. Listening rooms are something that require thorough considerations in the design stage, yet often result in rather disappointing outcomes, and what makes Dr. Ishii truly amazing with the engineering spirit is he builds the scale model of relevant rooms including miniature speakers to measure and compare their result later with the actual room data, thanks to his skillful experience in making airplane and glider models, which significantly raised the predictability of acoustics in room designs. His approach and achievement are truly unique and unprecedented in the world.
Audiophiles who consult with him are generally the owners of serious high-end audio products and can afford a very large listening room with about 3.5-meter high ceiling, and in contrast, my room was literally the smallest box he has ever measured.
Excessive ups and downs were not observed in the measurement, but the low frequencies tended weaker, and we tested boosting the bass by 6-to-9dBs for compensation of the drop around 200-500Hz: Surprisingly, the result was positive without making the sound boomy. High frequencies, on the other hand, had a slight rise in 2 to 4kHz region. He pointed that it was ideal to have a slight decline toward highs gradually, and I agree that it is normally the case with classical music in certain size of the room.
During the measurement, a noticeable rattling occurred with the speakers and the room itself at the very low-end, and it was suggested that a subsonic-type filter at 25-30Hz would be preferable in order to prevent my Thiel CS-2.3 from overdriving at the lows. Recommended graphic equalizer to use is Accuphase DG-48, a $7000 product with 1/6-octave 80-band digital filters, or more realistically one from Behringer for around $300.
For lunch, I prepared for him some sashimi, marinated turnip, and pasta di mare, but he declined the wine saying it would affect his working afterward.
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