eyes on Japanese culture, art, travel and technology in more visible pictures ... and ultimately bike-riding
Tuesday, June 15, 2010
Chapelle de Rosaire, Vence - マチスのロザリオ礼拝堂
ヴァンスに行った。サンポールから#400の路線バスで10分ほど先まで行くのだが、運行間隔が15分のこともあれば、1時間以上のこともあるので、時間表をしっかり確認する必要がある。いずれにせよバスは時間通りには来ない。ここは意外と大きな町のようで、5-6階建てのマンションが立ち並んで交通量も多い。町の中心となる城壁内はいろんな店や広場があり、サンポールほどではないが古い街並みの散策が楽しめるようになっている。普通に滞在するなら、こちらの町の方が何かと便利だと思う。城壁内の教会の中に入ると、注目を集めるでもなくという風情でシャガールのモザイクがあった。
さて、目的のマチス礼拝堂だが、僕は町の東側から行ってみようとしてちょっと道がわからなくなったので、通りがかりのお兄さんに聞いたら、それは谷を下ってまた登るので西側のマチス通りから行くように言われた。
礼拝堂はフジタのチャペルと同じくらい小さいが、いつも礼拝ができる形になっている。向かって左の壁と正面にステンドグラスが配され、黄・青・緑の三色で葉のようなパターンを作り出している。左は朝の光、正面は午後の光を受けるそうだ。右の壁は白いタイルに黒い線画という極めてシンプルな絵が描かれており、祭壇横は聖ドミニク、我々の近くには聖母マリアの胸元で手を横に広げて十字架の形を取る幼子が描かれている。背後には1から14まで番号を振ったキリスト受難の物語が乱雑なスケッチのように詰め込まれている。ステンドグラスの色が白い壁のタイルや床に写り込んだその色合いが印象的だ。礼拝堂の外にはマチスのスケッチや彼がデザインした司祭の袈裟などが展示されたスペースがあって、礼拝堂の別プランらしきものも展示されている。ここでは全てが撮影厳禁。
We went to Vence which is about 10-minute #400 bus ride further up from St. Paul, but the bus comes sometimes in 15 minute interval or otherwise over 1 hour, therefore you should check the time-table at the bus stop. The bus won't arrive on time anyway. Vence was a larger town with lots of condominiums and traffic while in it's center was a bit like St. Paul with traditional stone houses inside the walls where you would enjoy a promenade seeing shops and restaurants. For a normal stay in tourism, it seemed this town was more convenient. In the church within the wall is a work of mosaic by Chagall quietly without attracting attentions.
The primary purpose of ours was to visit Chapelle de Rosaire a.k.a. Matisse Chapel in this place. It was as small as Foujita Chapelle in Reims but the interior was arranged for services anytime. On the left and in front of walls were stained-glass windows of yellow, blue and green colors in the form of leaves seemingly. The sunlight comes through the left windows in the morning, and from the font in the afternoon. On the right were very simple illustrations of black color on white tiles. St. Dominique on the side of the altar, and on the closer wall where we sat was the Child spreading his arms like a crucifix in the breast of Maria. On the back wall were illustrations of the Passion numbered from 1 up to 14 that looked like rough sketches. The colors of stained-glass blurred on the white tiles and floor were impressive. Outside the Chapel were some displays of sketches, costume designs for the bishop, and alternative ideas of the Chapel by Matisse. Photos were prohibited everywhere here.
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