Saturday, June 19, 2010

Pelléas et Mélisande - ガーディナー、ドビュッシーを振る

オペラ・コミックで20時開演の「ペレアスとメリザンド」を観た。メーテルリンクの台本によるドイツ王子のこの悲劇がどういう意味を持つ話なのか、それを作らせた時代背景も含めて自分には全く分からないのだが、題材としてはワグナーの歌劇と一脈通じるところがありそうで、且つドビュッシーはフランス語劇のそれまでとは違う究極の形式を求めて、この作品に取り組んだのだと感じた。
ガーディナーの演奏は今回も見事で、僕はこの歌劇を最後まで興味を持って聴き通せる自信はなかったが、そんな不安はどこかに吹き飛ばす吸引力のある舞台だった。セリフは舞台上のテロップを追って何とか付いて行けたし、歌手の面々もそれぞれしっかりと役割をこなしていた。ひとつにはコミック座の小さな空間だからこそ、歌手にも近いし、総じて静かな叙情旋律の中からもドラマティックなエネルギー表現を受け止めることができたのだと確信する。王子ゴローが息子のイニョルドに盗見をさせる第3幕の終盤などはまるで劇のクライマックスかのようなオケの鳴りっぷりだった。唯一残念に思ったのはこの作品には手兵モンテヴェルディ合唱団の出る幕がなかったこと。

情報誌での前評判も高そうで、1時間のテレビ番組もあったと聞いた。席も殆ど埋まっていて、今回我々は第1バルコニーの1列目の席を取ったが、これは平戸間の最後部でオケピットは全く見えず、ちょっと予想とは違ったが、場所としてはまずまずのところだった。どうやら第2バルコニーの中央か一番端のボックスが良さそうだと見えた。終演は23時半、余韻を楽しみながら帰宅した。



I saw "Pelleas and Melisande" at Opera Comique from 20:00. About this tragic story of German Prince written by Maeterlink, I have no idea what it means thematically nor what kind of conditions in the particular period made Debussy compose it, but it seemed that the story had something common with Wagner's stage and in addition Debussy's challenge was to establish an ultimate form of French language in dramatic presentation. In this sense, it was more like a drama with music accompaniment rather than an opera.
Sir Gardiner managed the music brilliantly, as usual, and my worry that I might not be able to tolerate myself to its finale was totally groundless as the stage was truly inducing. I could follow the language displayed above, and the singers were all excellent, too. I also think that the relatively small size of this theater helped ensuring the intimacy to singers and enjoying the energetic expression with dynamism in generally quiet, lyric passages. The ending of act III where Golaud forces his son Yniold watch the young couple and report to him, the orchestra sounded as if the climax of the entire story. The only missing factor to me this time was Monteverdi Choir because this opera did not need the chorus on stage.

The theater was almost completely full, and I thought our seats were in the first balcony, but they were actually on the ground level without the sight of orchestra pit. It was different from what I assumed but the location was still good. The best area appeared in the first raw of the middle section of the second floor balcony or it's both ends. The performance ended at 23:30 and we went back to our apartment redigesting what we had seen.

1 comment:

fouchic said...

FTに評論が出ていました。Arkelの不出来はその通りかなと想いました。
http://www.ft.com/cms/s/2/0596da42-7960-11df-b063-00144feabdc0.html?ftcamp=rss